Tots els dimecres treballem l’hort amb el Pau

Tenim la gran sort de poder gaudir d’un hort a l’escola, aquest ens permet aprendre moltes coses. És una eina pedagògica, que fomenta el respecte al medi ambient, l’aprenentatge de valors ecològics, el coneixement de la sostenibilitat i, per descomptat, gaudir dels aliments cultivats. El que volem és que els infants adquireixen nous aprenentatges a partir de la manipulació, l’observació i l’experimentació tot desenvolupant els sentits i gaudint del contacte amb la natura. L’hort ens ofereix la possibilitat de plantejar-nos preguntes contínuament, formular hipòtesis i experimentar.

Quan l’escola va començar, al setembre, l’hort estava molt malmès per la calor, la sequera i de no cuidar-lo també. No vam començar a tenir cura d’ell fins a l’octubre. Les primeres feines van ser arrencar herbes i portar-les al compostador, remoure la terra, en algun hort posar terra nova, i ho van deixar ben net per poder començar a sembrar. Per a poder sembrar i plantar van haver de preparar la terra, així que amb els rasclets grans i els petits, removien bé i estovaven la terra. D’aquesta manera és més fàcil poder plantar amb el punxó o plantador.

Un cop tenen les hortalisses sembrades i plantades, toca airejar la terra perquè els nutrients de sobre passin a sota i els de sota puguin agafar els nutrients de més amunt. Tot aquest procediment, el fan amb un rasclet i amb molt de compte remouen la terra al voltant de les plantes. Les següents sessions toca anar fent manteniment, treure males herbes, fulles del terra… i sobretot regar. També han plantat aromàtiques i amb el bon temps margarides.

De mica en mica els horts comencen a donar fruit. Amb l’hivern que hem passat que no ha plogut i que no ha fet fred, les hortalisses no han crescut com esperàvem. En aquesta darrera collita han agafat pastanagues. Com no hi havia per tots, vam decidir netejar-les, tallar-les i menjar-les, Ummmmm!, que bones que estaven. Inclús, infants que no volien o deien que no els agradaven les van tastar.