Els nens i nenes d’i4 i i5 hem anat d’excursió a fer la verema!

El passat dia 3 de novembre vam agafar l’autocar per marxar fins a Sant Sadurní. Allà vam esmorzar a la vora d’un bosc i en acabar, vam conèixer al Joan i la Rita, els nostres acompanyants en descobrir què era la verema. Ens van proposar fer una passejada pel bosc fins a arribar a les vinyes. En arribar vam veure tot de petits arbrets plens de raïm i vam descobrir que aquell planter, eren les vinyes! La Rita va seure amb la classe dels unicorns i el Joan amb la classe de la cuina. Ens van explicar que els senyors que cuiden les vinyes, els pagesos, són una mica trapelles i els hi agrada posar paraules difícils. Ens van explicar que cada arbret es deia cep i que tenia la soca, que nosaltres en dèiem tronc, els sarments que són les branques i els pàmpols que són les fulles que protegeixen el raïm del sol i de la pluja.

Després d’aprendre totes aquestes paraules de pagès, vam començar la verema! En petits grups de 4 o 5 infants, anàvem tallant amb tisores el raïm per posar-lo en unes cistelles. Un cop tothom havia collit una mica, vam encaminar-nos un altre cop cap a la casa on havíem esmorzat, gaudint del bosc i la muntanya.

Un cop érem a la casa, ens van ensenyar uns cubells de fusta molt grans que semblaven banyeres, però que resulta que eren trepitjadores! Allà vam ficar el raïm que havíem collit i per torns de quatre o cinc persones anàvem trepitjant el raïm, va ser una sensació nova i molt divertida! Estava fred i relliscava una mica, però tranquils! Abans i després de trepitjar el raïm, vam passar per una palangana amb aigua per netejar-nos els peus. Mentre trepitjàvem el raïm, tots i totes anàvem cantant: “xip, xap, trepitgem raïm, fem most, fem most, pels que estan aquí” perquè sortís un bon most.

En acabar, el Joan i la Rita van posar el líquid que havíem tret dels raïms en una ampolla i ens ho van regalar per deixar-ho a la classe i fer un experiment! Com que ens vam quedar amb curiositat de tastar el suc del raïm, el most, ens van deixar provar un embotellat que tenien a la casa, i el vam poder beure amb un porró com els pagesos de veritat.

Després de totes aquestes emocions, pensàvem que podríem dinar tranquils i marxar cap a l’escola però no! Encara ens quedava una sorpresa, la tardor ens tenia preparat un ruixat per l’hora de dinar així que a mig dinar vam haver d’agafar totes les nostres coses i córrer cap a dintre de la casa a refugiar-nos fins a l’hora de marxar a l’autocar. Cap a les 15 i havent passat totes aquestes emocions i experiències vam pujar a l’autocar i vam descansar fins a arribar a l’escola on va començar la nostra última aventura, fer de científics!!

La Rita ens havia explicat que, si deixàvem descansar el most que havíem trepitjat, sortirien unes bombolletes i voldria dir que el most començava a fermentar, així que per observar si aquestes bombolletes anaven sortint o no, ens va proposar tapar l’ampolla amb un globus i comprovar si s’anava inflant o no. Hem passat una setmana observant-lo i aquí teniu els resultats!

En resum, les nenes i els nens d’I4 i I5 hem pogut conèixer d’una manera diferent la tardor vivint noves experiències en un entorn natural i fins i tot hem pogut posar a prova les nostres habilitats científiques! Així que estem molt satisfetes amb la sortida de la verema!

1r dia d’experiment
4t dia d’experiment 8è dia d’experiment