Benvinguts i benvingudes a Primer de Primària.

Bon dia benvolgudes famílies, benvolguts lectors i lectores,

Soc l’Alexandra, la tutora de la classe de “les papallones” (Primer de Primària), i vull explicar-vos com el grup s’ha adaptat a la nova etapa.

Primer de tot, vull dir que hem estat molt atentes  i atents al benestar dels infants,  ja que és una condició sine qua non a fi que el canvi d’etapa no sigui un xoc per als nens i les nenes. Per això, vaig decidir, al principi de curs i amb el vist i plau de la comunitat educativa, mantenir l’entrada relaxada cada dia,  la qual permet tenir un contacte personal amb cada infant ja que individualment els infants esperan a l’entrada de l’aula per ser rebuts amb una abraçada, un xoca-les o un ball, aquest contacte particular permet conèixer la realitat actual (estat d’ànims, descans, esmorzar…) de cada infant i poder atendre’l com cal.

 

La rotllana del dilluns o del dia de tornada de vacances també es manté, a fi que els infants expliquin el que vulguin. Aquesta metodologia permet fer vincle a nivell individual i afavoreix la cohesió de grup, a més de treballar l’escolta activa, la comprensió i l’expressió, la confecció de les oracions, l’aprenentatge de respectar el torn de paraula…

 

El grup va començar el curs força tranquil pel canvi d’etapa, per la nova organització de l’aula i canvi en l’horari. El fet d’arribar a l’escola i gaudir de l’entrada relaxada permet que els infants comencin el treball per taules posterior d’una forma més desperta i animada. A més a més, Les papallones són un grup que sol estar atent i curiós davant els nous aprenentatges, tot i que encara son molt juganers, s’ha de respectar el seu ritme i connectar amb els seus interessos a fi que el procés d’aprenentatge sigui adient. El grup apren i alhora creix i madura. Per això, els infants comencen a autoregular-se entre ells donant-se ordres o fent mantres quan s’adonen que estan fent molt de xivarri o no fent cas del que toca. Mantenen les normes fora de l’aula a l’hora de desplaçar-se pels espais comuns de l’escola ja que van adquirir aquest hàbit des de I5.

Aquest any, es treballen els bons hàbits del son, l’alimentació saludable, l’esport i l’activitat física i el benestar emocional amb la galàxia saludable i els superherois i superheroïnes. Les papallones estan molt motivades i fan una participació i una demostració activa del que estan aprenent.

Els agrada molt el treball per taules tant en matemàtiques com en llengües i sempre demanen per la Maite (mestra d’anglès). El grup està entusiasmat amb la idea d’aprendre anglès amb les propostes fabuloses i interessants de la mestra. Com que seguim treballant per grups cooperatius els infants continuen engrescats molt en la feina proposada. Han treballat de forma col·laborativa amb el projecte de les papallones, amb el treball sobre els sentits del cos, amb el taller dels animals vertebrats terrestres i també il·lustrant el conte de l’hivern que van inventar en gran grup “L’excursió de les Papallones” que ara fa part de la biblioteca d’aula i el poden mirar quan volen.

Un dels objectius del curs present és adquirir hàbits socials que permetin mantenir una bona relació amb tothom ja sigui a l´aula com al pati. A l’igual que crear un clima afavoridor per a l’aprenentatge,  és a dir un ambient positiu que faciliti treballar de manera cooperativa i autònoma. Per això, aquest curs, s’ afegeix una proposta nova per a l’aprenentatge de la lectoescriptura que és el dictat a l’adult, on es proposa un tema i els infants confeccionen frases, es vota democràticament quina agrada més i alguns infants escriuen i altres la copien segons el moment on es troben en l’aprenentatge de la lectoescriptura i han d’il·lustrar la frase amb un dibuix. Per seguir treballant aquesta materia de forma més lúdica i puntual, quan hi ha un aniversari, l’entrada relaxada es converteix en producció de missatges de felicitació i dibuix lliure per regalar a l’infant que compleix anys. Mentrestant l’amfitrió/na es confecciona la seva corona decorant-la amb gomets i divers dibuixos.

Una de les novetats d’aquest curs és el préstec de llibres de la biblioteca (aula) el que permet incentivar el gust per la lectura. Cada cop que un infant s’emporta un conte a casa, ho ha de llegir i després ha d’explicar perquè li ha agradat o no i si el recomana a la resta d’infants.

Per reforçar el gust per la lectura, un cop per setmana, durant 30 minuts, l’alumnat de 6è acompanya la lectura dels infants de 1r. Treballen per parelles i es una estona molt bonica de calma, gaudí i aprenentatge.

 

Una altra novetat és l’inici, al segon trimestre, del treball per ambients que l’equip d’educació infantil i els mestres de música i educació física i jo  mateixa hem posat en funcionament. Aquesta metodologia permet baixar la ràtio per aula i  mestre/a, la qual cosa crea un clima encara més acollidor, ple de caliu i facilitador de nous descobriments i aprenentatges. Creiem que aquesta metodologia és molt beneficiosa tant a nivell individual com a nivell grupal i tant per als infants com per als adults. A més a més les papallones acompanyen als lleons i a les lleones (I3) a l’ambient escollit, fan de padrins i madrines, els agrada tenir aquesta responsabilitat i els ajuda a madurar.

L’hora d’esbarjo també és una novetat per al grup ja que a l’hora del pati i segons la setmana ho comparteixen amb l’alumnat de segon o cicle mitjà o cicle superior i també gaudeixen de diferents patis (el de dalt on hi ha un mini hort i poden apreciar els canvis de les plantacions i el de abaix on els divendres fins i tot es comparteix amb el pati de I3).

Aquest curs, fins ara, hem pogut gaudir d’unes sortides molt interessants i enriquidores (teatre Joventut “LLepafils” i “sóc una nou”) i el Liceu de Barcelona “La cuina de Rossini” (com activitat musical),  a nivell de barri (Estadi de L’Hospitalet, Museu de les Matemàtiques  i en el medi natural (Can Pou)…

Els i les mestres estem molt contents i contentes amb l’evolució de les papallones i esperem que el tercer trimestre sigui tan productiu i profitós com fins ara.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>