FEM ROBÒTICA

La robòtica educativa és un ensenyament pràctic-lúdic, en el qual es realitzen activitats que engloben diverses àrees: robòtica, electrònica, programació, llenguatge i creativitat, amb l’objectiu de fomentar en els nens l’interès per la tecnologia d’una manera divertida.

La metodologia educativa actual se centra a desenvolupar les competències dels alumnes a través de l’experiència adquirida a través del disseny de projectes reals i tangibles. Aquesta estratègia forma part de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC),al qual se sumen teories constructives del desenvolupament dels coneixements dels nens fonamentada pel pedagog Jean Piaget.

Com va assenyalar el científic, matemàtic i docent Seymour Papert, “la millor alternativa perquè els nens es desenvolupin és aportar-los eines perquè ells mateixos participin i en l’ensenyament”. És el terme denominat “Learning by doing”, és a dir, aprendre fent, com va assenyalar John Dewey en la Universitat de Chicago.

La robòtica educativa ajuda als nens i nenes en els següents àmbits:

• Treball en equip: molts dels reptes plantejats han de resoldre’s treballant en equip. Això contribueix a la socialització i a la col·laboració, ja que tan sols coordinant-se i posant en comú coneixements/habilitats aconseguiran resoldre els problemes.
  • Lideratge i confiança: a mesura que es realitzen proves més complexes creix la confiança en un mateix i les seves capacitats. Aquesta autoestima es complementa amb la tolerància a la frustració quan no aconsegueixen realitzar el que se’ls plantegi a la primera.
  • Foment de l’emprenedoria: els infants desenvolupen noves habilitats a força d’experimentar i prova/error. Per això es desperta en ells les ganes d’innovar, de pensar autònomament i, conseqüentment, d’emprendre els seus propis projectes.
  • Pensament lògic: la robòtica fomenta la lògica i el raonament pel qual, indirectament, també és vàlida per a treballar el pensament filosòfic.
  • Aquest tipus d’activitat fomenta la igualtat de gènere i obre les portes a que les nenes s’interessin per aquest tipus d’opció professional i en un futur puguin dur a terme feines que estaven molt emmarcades als sector masculí.

L’objectiu principal de la robòtica educativa a primària és aconseguir desenvolupar la creativitat dels infants a través del disseny i la construcció de robots i l’adquisició d’un llenguatge computacional bàsic.

Tots aquest motius són els que ens han portat a continuar amb la realització de la robòtica educativa que es fa a l’escola fins als cursos de 3r, 4t i 5è amb els Lego We-Do. Una experiència enriquidora que ha motivat als nostres alumnes.