L’Escola El Bosc de Mont-ral

L’escola el Bosc està situada al poble de Mont-ral, tal i com indica el seu nom. La població no forma un sol nucli agrupat, al contrari, és distribuïda de manera desigual dins el territori. Cal distingir quatre nuclis urbans: Mont-ral, Farena, l’Aixaviga i el Bosquet, i dues zones de masies disperses: Cabrera i la Cadeneta. Hi ha, a més, diferents masos aïllats. Amb una població aproximada de 164 habitants. El territori és enlairat i divers, format per dues zones ben diferenciades: la vall del riu de la Glorieta i la vall del riu Brugent.  Malgrat la seva proximitat a la mar, el clima és molt extremat degut a l’altitud del terme, que arriba fins als 1.075 m al Puig Pelat i la seva cota més baixa és de 375 m, al límit inferior de la vall del riu de la Glorieta.

L’escola el Bosc es va re-obrir el curs 2016-17, després de més de 18 anys tancada per falta d’infants al municipi. Durant molts anys no hi va haver natalitat al poble, però fa uns quants anys amb l’onada de repoblació de famílies joves, emprenedores, amb una mirada oberta, respectuosa i innovadora vers l’educació dels seus fills/es i amb la recerca d’una nova vida més tranquil.la, allunyada de les ciutats i en contacte directe amb la natura, es van establir parelles joves amb fills al Municipi i van decidit reobrir l’escola amb el recolzament de l’Ajuntament i Departament d’Ensenyament. Algunes d’aquestes famílies treballen en el propi Municipi elaborant els seus propis productes locals i ecològics, fomentant les petites empreses del sector agrícola més proper o bé promocionant el poble i l’entorn en diversos tipus d’allotjaments i cases rurals pròpies dins el sector de la permacultura i del sector responsable i coherent amb el medi natural i els ecosistemes.

Des del projecte de direcció i el projecte educatiu s’opta per una escola que tingui com a objectiu comú ser un espai d’aprenentatge, benestar i seguretat que permeti els infants equivocar-se per aprendre, créixer en autonomia, on conviure de forma harmònica i desenvolupar al màxim les seves capacitats, competències, habilitats i aprenentatges, amb una sòlida base emocional i social. El desenvolupament d’una visió humanística i holística de l’educació. Un projecte al capdavant basat en els principis de la pedagogia sistèmica, l’enfocament de l’educació viva i activa, les bases del projecte filosofia 3/18, els principis de l’escola bosc i de l’educació en i per la natura, i la mirada respectuosa envers els infants, famílies i entorn. No deixant de banda l’alimentació saludable ecològica i el respecte cap a l’entorn natural i cap a l’ecosistema on ens trobem. També es prioritza que els infants mitjançant la manera de treballar de l’escola adquireixin uns valors i actituds personals com pot ser la responsabilitat, la perseverança, el coneixement d’un mateix , la creativitat, l’autocrítica, el control emocional, la capacitat d’escollir, d’imaginar projectes i de convertir les idees en les accions, d’aprendre de les errades, d’assumir riscos i de treballar en equip. Considerem que cal educar persones i ciutadans autònoms, educar per mirar i pensar amb autonomia, educar perquè els infants arribin a trobar significat i sentit a les coses per ells/es mateixos, per obrir-se camí amb les noves realitats. Autonomia entesa per potenciar el treball en equip, la solidaritat i l’esperit cooperatiu. Creiem en una nova oportunitat de reconsiderar el vincle entre educació i desenvolupament social, entès com un desenvolupament col•lectiu harmoniós que concep l’individu dins el context de les comunitats socials i culturals i el seu entorn natural.

 

 

La lupa binocular

Avui ens ha arribat un nou material que estàvem esperant des de fa força temps: una lupa binocular, un instrument òptic que ens serveix per observar fins a 40 augments diferents mostres.
Un material de l’espai de ciències i de laboratori que hem pogut aconseguir gràcies… Llegeix més»

Experiments de ciències i medi

De nou hem començat amb els experiments a l’espai de ciències i al de medi.
Feia dies que els infants volien fer un volcà, i avui ha estat el gran dia. Una activitat de cooperació, de treball en petit grup, d’atenció, de creació, de descoberta, d’aprenentatge… Llegeix més»

Edcamp EscolaRural Verdú

Des de L’escola El Bosc de Mont-ral ens hem trobat i participat a Verdú amb el moviment l’edcampEscolaRural, perquè sabem que la formació continua dels docents és la base del canvi educatiu.
Perquè ens apassiona l’educació i volem compartir aprenentatges, participar amb altres professionals i aprendre… Llegeix més»

Premis Baldiri Reixac 2017

Avui ja us podem comunicar que estem molts emocionats i emocionades perquè el jurat dels 39ns Premis Baldiri Reixac ens ha atorgat a la nostra escoleta El Bosc de Mont-ral, un dels 50 premis de tots els centres presentats a nivell de tot Catalunya, pel… Llegeix més»

Aprenem a Catalunya Ràdio

Hem anat a visitar Catalunya Ràdio Tarragona, hem pogut observar com fan l’informatiu en directe, ens han explicat com funciona l’emissora, hem pogut fer algunes proves, agafar els micròfons, hem après quin material necessitem per poder introduir i crear un programa de ràdio a l’escola… Llegeix més»