L’Escola El Bosc de Mont-ral

L’escola el Bosc està situada al poble de Mont-ral, tal com indica el seu nom. La població no forma un sol nucli agrupat, al contrari, és distribuïda de manera desigual dins el territori. Cal distingir quatre nuclis urbans: Mont-ral, Farena, l’Aixàviga i el Bosquet, i dues zones de masies disperses: Cabrera i la Cadeneta. Hi ha, a més, diferents masos aïllats. Amb una població aproximada de 164 habitants. El territori és enlairat i divers, format per dues zones ben diferenciades: la vall del riu de la Glorieta i la vall del riu Brugent.  Malgrat la seva proximitat a la mar, el clima és molt extremat a causa de l’altitud del terme, que arriba fins als 1.075 m al Puig Pelat i la seva cota més baixa és de 375 m, al límit inferior de la vall del riu de la Glorieta.

L’escola el Bosc es va reobrir el curs 2016-17, després de més de 18 anys tancada per falta d’infants al municipi. Durant molts anys no hi va haver natalitat al poble, però fa uns quants anys amb l’onada de repoblació de famílies joves, emprenedores, amb una mirada oberta, respectuosa i innovadora vers l’educació dels seus fills/es i amb la recerca d’una nova vida més tranquil·la, allunyada de les ciutats i en contacte directe amb la natura, es van establir parelles joves amb fills al Municipi i van decidir reobrir l’escola amb el suport de l’Ajuntament i Departament d’Ensenyament. Algunes d’aquestes famílies treballen en el mateix Municipi elaborant els seus propis productes locals i ecològics, fomentant les petites empreses del sector agrícola més proper o bé promocionant el poble i l’entorn en diversos tipus d’allotjaments i cases rurals pròpies dins el sector de la permacultura i del sector responsable i coherent amb el medi natural i els ecosistemes.

Des del projecte de direcció i el projecte educatiu (des del curs 2016/2017 fins al curs 2023/2024) s’opta per una escola que tingui com a objectiu comú ser un espai d’aprenentatge, benestar i seguretat que permeti als infants equivocar-se per aprendre, créixer en autonomia, on conviure de forma harmònica i desenvolupar al màxim les seves capacitats, competències, habilitats i aprenentatges, amb una sòlida base emocional i social. El desenvolupament d’una visió humanística i holística de l’educació. Un projecte al capdavant basat en els principis de la pedagogia sistèmica, l’enfocament de l’educació viva i activa, les bases del projecte filosofia 3/18, els principis de l’escola bosc i de l’educació en i per la natura, i la mirada respectuosa envers els infants, famílies i entorn. No deixant de banda l’alimentació saludable ecològica i el respecte cap a l’entorn natural i cap a l’ecosistema on ens trobem. També es prioritza que els infants mitjançant la manera de treballar de l’escola adquireixin uns valors i actituds personals com pot ser la responsabilitat, la perseverança, el coneixement d’un mateix, la creativitat, l’autocrítica, el control emocional, la capacitat d’escollir, d’imaginar projectes i de convertir les idees en les accions, d’aprendre de les errades, d’assumir riscos i de treballar en equip. Considerem que cal educar persones i ciutadans autònoms, educar per mirar i pensar amb autonomia, educar perquè els infants arribin a trobar significat i sentit a les coses per ells/es mateixos, per obrir-se camí amb les noves realitats. Autonomia entesa per potenciar el treball en equip, la solidaritat i l’esperit cooperatiu. Creiem en una nova oportunitat de reconsiderar el vincle entre educació i desenvolupament social, entès com un desenvolupament col·lectiu harmoniós que concep l’individu dins el context de les comunitats socials i culturals i el seu entorn natural.

 

 

Neu a Mont-ral

Aquest matí 27 de febrer degut a les inclemències del temps, i amb la previsió del comunicat de la Generalitat de Catalunya,  Departament d’Interior i Centre de Coordinació operativa ( GECAT), en funció de la situació de PREALERTA del Pla especial d’emergències per nevades a… Llegeix més»