Com s’han adaptat al canvi digital les escoles catalanes?

4/3/24 · Educació

El programa Gira Transformació Digital, finançat pel Departament d’Educació de la Generalitat, té l’objectiu de fer un intercanvi d’experiències i pràctiques de referència en transformació digital en l’àmbit educatiu no universitari.

En el marc d’aquest projecte, s’han celebrat nou jornades en diferents punts de Catalunya en les quals s’han revisat diverses iniciatives innovadores en l’àmbit de la transformació digital educativa.

El treball col·laboratiu per tota la comunitat educativa, l’àmplia gamma de recursos digitals, el fàcil accés a la informació i les noves maneres de presentar el contingut es consideren les grans potencialitats en aquest àmbit.

transformació digital en educació

Jornada Transformació Digital de Guissona (Foto: UOC)

Les diferències en l’accés a dispositius electrònics, en la connectivitat i en la implementació d’eines per a la competència digital representen una bretxa als centres educatius de Catalunya. No obstant això, hi ha un marge important de millora amb molta potencialitat per impulsar i progressar en la transformació digital gràcies al treball de tota la comunitat educativa. Aquesta és una de les conclusions primordials de la primera fase del projecte Gira Transformació Digital, liderat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), un programa destinat a determinar, visibilitzar i intercanviar pràctiques digitals entre professorat i centres educatius no universitaris de Catalunya.

“L’objectiu principal del projecte és identificar pràctiques docents que utilitzen tecnologia digital de centres no universitaris per fer difusió i crear espais d’intercanvi de pràctiques entre docents”, detalla Marta López, professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC i coordinadora d’aquest projecte,

finançat pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
Deficiències i potencialitats detectades

En el transcurs d’aquesta primera fase del Gira Transformació Digital, els responsables han trobat moltes febleses que posen en risc una implementació correcta d’aquesta transformació digital. “Les deficiències fonamentals han estat la disparitat en l’accés a dispositius i connectivitat, així com en competència digital, cosa que ha creat una bretxa digital entre els centres educatius”, incideix López.

A més, durant l’intercanvi d’experiències també s’ha posat esment en altres aspectes com la seguretat de les dades i la privacitat, especialment quan es tracta de la gestió d’informació personal i acadèmica d’estudiants i menors d’edat.

“Malgrat el context actual, hem trobat moltes potencialitats, des de l’àmplia gamma de recursos digitals que permeten a l’alumnat accedir a informació i materials d’aprenentatge d’arreu del món, fins a la varietat en creació i presentació de contingut, que facilita a l’alumnat maneres diferents de crear contingut”, destaca la coordinadora d’aquest projecte i recalca el foment del treball col·laboratiu entre estudiants i docents que han constatat en aquest àmbit.

Segons l’índex DESI (Digital Economy and Society Index, per les seves sigles en anglès), Espanya se situa en la 9a posició de la UE en matèria de competitivitat digital. En aquest context, en els darrers anys a Catalunya s’han destinat prop de 240 milions d’euros per al desenvolupament del Pla d’educació digital i per a la implementació del programa Educa en digital, amb l’objectiu d’executar accions per donar suport a la transformació digital del sistema educatiu.

“L’objectiu principal del projecte és identificar pràctiques docents que utilitzen tecnologia digital de centres no universitaris per fer difusió i crear espais d’intercanvi de pràctiques entre docents”

Participació de disset centres educatius

En aquesta primera etapa del projecte, s’han fet vuit jornades en diferents municipis de Lleida, Girona i Tarragona. I l’última d’aquestes jornades se celebrarà a Barcelona al campus de la UOC els dies 7 i 8 de març. “Gràcies a aquestes jornades, hem creat espais de difusió i intercanvi de pràctiques entre docents. I en aquesta última cita es duran a terme reflexions entre els centres de la província de Barcelona sobre l’ús de les tecnologies digitals en l’educació per conèixer els diferents aspectes d’aquesta transformació digital”, detalla Marta López.

En concret, en aquesta última jornada es presentaran diferents iniciatives i estratègies que s’estan aplicant en disset centres educatius no universitaris de Catalunya i taules rodones formades per experts en la digitalització del sector educatiu en què s’analitzaran la implementació de la digitalització i els reptes, com és la formació del professorat en l’ús d’eines, pel que fa a aspectes ètics i de tractament de dades, o la integració de la tecnologia per fomentar un aprenentatge actiu, significatiu i personalitzat.

“És fonamental que l’educació estigui integrada en la revolució digital, per poder donar resposta a la societat actual, i que alhora construeixi ciutadans crítics per afrontar els reptes que aquesta mateixa revolució planteja, com els aspectes que afecten l’alumnat i les famílies, l’ús dels dispositius mòbils, la competència digital, les relacions socials i la comunicació digital…”, explica López.

Espai digital per a la comunitat educativa

Una d’aquestes experiències que participa en el projecte és la que s’està duent a terme a l’INS Josep Vallverdú de les Borges Blanques, a la província de Lleida. Aquest centre educatiu va ser un dels pioners a optar per diferents mètodes i estratègies envers la transformació digital i posar-los en pràctica a l’institut.

D’una banda, fa més de quinze anys ja es van engegar plataformes de suport a l’estudi per als professors, com Moodle. No obstant això, l’aspecte pel qual veritablement destaca aquest centre és la creació de l’aulABP, un portal que serveix de seu de les iniciatives digitals del centre que han estat premiades en el context Mschools, una comunitat global de docents, investigadors i responsables de polítiques compromesos a impulsar un canvi en l’educació mitjançant la promoció i la integració de l’ús de la tecnologia en l’educació.

Participar en el projecte ha servit per continuar confirmant que el que va començar fa dotze anys amb el disseny i la creació d’un espai de treball, com és aulABP, juntament amb el compromís decidit per la digitalització de classes, recursos, continguts i comunicacions, ha estat un èxit”, detalla Francesc Solans, professor d’aquest centre i un dels responsables de la seva transformació digital.

Una altra de les iniciatives que ha participat en la Gira de Transformació Digital és la que s’està duent a terme a la ZER Baix Camp Sud, on s’ha posat en marxa una estratègia d’implementació per a l’adquisició de la competència digital de l’alumnat i dels professors amb la finalitat d’anar desenvolupant una gran varietat de pràctiques formatives digitals a tota la comunitat educativa.

“Aquesta experiència s’ha intensificat especialment en els dos últims cursos escolars, ja que hem dut a terme un projecte Erasmus+ KA220, en el qual l’ús de tecnologies digitals per a l’aprenentatge ha tingut un paper fonamental per desenvolupar el projecte correctament”, explica Rocío Fornés Bartual, una de les responsables.

En aquest cas, la iniciativa es basa en dos eixos essencials, com són la formació del Claustre, ja que aquesta transformació digital no es pot assolir sense docents competents digitalment. “A l’hora de crear situacions d’aprenentatge basades en l’ús de les noves tecnologies com a mitjà per aconseguir aprenentatges significatius i competencials”, incideix Fornés, qui destaca que participar en el projecte Gira de Transformació Digital ha estat “una finestra a través de la qual mostrar al sector educatiu el treball desenvolupat al nostre centre i una motivació, ja que en aquesta Gira de Transformació Digital s’ha valorat i s’ha donat un reconeixement a la gran feina que ha fet el nostre alumnat”.

El projecte Gira Transformació Digital, organitzat per la UOC, és finançat pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i disposa d’un comitè científic en què participen diversos professionals d’entitats com ara CelWorking, EdutechCluster, GEG Spain i Associació Espiral. A més, també hi col·laboren entitats i empreses de tecnologia educativa que mostraran les seves solucions digitals adreçades a centres educatius en el transcurs de les diferents accions que s’executaran al llarg del programa.

ARTICLE EXTRET DE: https://www.uoc.edu/ca/news/2024/com-shan-adaptat-al-canvi-digital-les-escoles-catalanes