Des d’inicis del curs anterior, a La Zer l’Horta de Lleida hem iniciat l’actualització del Projecte de convivència de què disposàvem, dins el marc del Projecte educatiu de Centre. Aquest procés de reflexió i de presa de decisions es perllongarà al llarg de tres cursos i tindrà com a finalitat concretar quines són les accions que desenvoluparem per tal de capacitar tot l’alumnat i la resta de la comunitat escolar per a la convivència i la gestió positiva dels conflictes.
En la reelaboració del nostre Projecte de Convivència ens plantegem tres nivells d’actuació:
- La prevenció: treballarem amb l’alumnat i la resta de la comunitat escolar totes aquelles actituds i valors que afavoreixen la convivència.
- La intervenció: ens plantejarem com ha de ser la resolució dels conflictes en cas que es produeixin.
- L’organització: decidirem com organitzarem el Centre per tal d’afavorir el bon clima escolar i la convivència.
Per tal de donar coherència a la tasca educativa en relació a la convivència, ens plantegem també tres àmbits d’actuació:
- Treballar la convivència a cada aula
- Treballar-la a nivell de tot el Centre
- Donar a conèixer la nostra tasca a l’entorn: famílies, localitat…
Per tal de materialitzar el Projecte, anem reflexionant i prenent decisions al voltant d’uns temes, com ara: la coeducació, l’educació intercultural, l’educació en el respecte, l’educació per la Pau, l’acollida, la comunicació…
Com que el nostre plantejament educatiu pretén ser profund, és per això que el construirem pas a pas. Per començar, al llarg del curs 2018-19 hem triat dos dels temes que creiem que són bàsics per aprendre a conviure i sobre els quals hem acordat l’aplicació d’una línia pedagògica de ZER:
L’educació socioemocional
Educar en la gestió positiva dels conflictes
Al llarg dels propers cursos, anirem desenvolupant la resta de temes que ens ajudaran a progressar en la convivència i el clima escolar. Us anirem informant.
Com a Claustre d’escola i de ZER tenim un interessant repte: volem formar infants i joves que siguin capaços de conèixer-se a ells/es mateixos/es, que tinguin l’interès de saber com se senten els altres, que sàpiguen escoltar, que siguin capaços pensar, de valorar diferents alternatives, que aprenguin a triar, que aconsegueixin regular la seva resposta davant la frustració o el conflicte, que puguin preveure quines conseqüències porten alguns actes…
Desitgem que el nostre Projecte de convivència sigui també vostre i que entre tots i totes ajudem els nostres infants a trobar les eines per desenvolupar-se a nivell personal i social.
Per tal que pugueu conèixer el nostre treball i hi pugueu participar, periòdicament publicarem articles al bloc sobre com treballem la convivència.