Estratègies pedagògiques

L’escola Mercè Rodoreda és un centre públic. El nostre objectiu fonamental és la formació humana i acadèmica dels nostres alumnes.

L’escola es fonamenta en una metodologia inclusiva i tota la seva organització i decisions curriculars s’expressen en aquest sentit:

• Som Escola oberta 3600, escola acollidora, inclusiva, compromesa i innovadora, apostant per un projecte educatiu integral que inspiri totes les activitats que realitzem en el marc de l’escola i el barri (temps complert).
  • Vetllem per la consolidació d’una línia pedagògica que doni coherència a l’acció col·lectiva del claustre.
  • Fomentem l’adquisició de les competències bàsiques fent un acompanyament personalitzat de l’alumnat amb orientació educativa per atendre la diversitat.
  • Potenciem el treball de les competències lingüística i comunicativa.
  • Promovem  les tecnologies de la informació i de la comunicació.
  • Potenciem les diferents vessants artístiques: música, teatre, dansa i plàstica.
  • Fomentem l’educació ambiental i sostenible. Projecte Escoles + Sostenibles.
  • Promovem hàbits higiènics, alimentaris i d’activitat física saludables.
  • Valorem la participació de la comunitat educativa.
  • Som escola formadora d’estudiants en pràctiques.
  • Som escola adherida a l’UNESCO.
  • Formem part de projecte Xarxes per al canvi.

Estratègies pedagògiques

• Metodologia basada en el treball per projectes a Ed. infantil i Ed. primària.
  • Metodologia cooperativa amb grups homogenis i/o heterogenis.
  • Treball per a la millora dels resultats acadèmics de l’alumnat en llengües i matemàtiques:
    • Multifuncionalitat dels espais físics de l’escola.
    • Reunions de coordinació entre comunitats.
    • Formació del professorat en horari lectiu i postlectiu: Programa Xarxes per al canvi, Programa Avancem, Programa Tenim la paraula, Modelatge 0-6 i d’altres.
  • Intercanvi de bones pràctiques entre el professorat.
    • Mesures d’atenció a la diversitat de l’alumnat:
    • Desdoblaments i/o agrupaments flexibles.
    • Reforç d’alumnes en petit grup.
    • Horaris flexibles que facilitin la presència de dos mestres a l’aula.
    • Suport lingüístic i Aula d’acollida.
    • Atenció a les NESE, dins i fora de l’aula.
    • Tallers intercicles a Ed. primària: llengua catalana, matemàtiques i anglès
    • Ambients a E. Infantil.
    • Racons de llengua i matemàtiques a Ed. primària.
    • Problemes El Quinzet.
    • Taller Memory a 5è i 6è d’Ed. primària.
    • Programa TANGRAM amb alumnes de 1r i 2n.
    • Programa ÈXIT amb alumnes de 5è i 6è.
    • Assessorament pedagògic.
  • Foment de la lectura:
    • Projecte Binding sota la tutela de l’UB a P5 i 1r.
    • Ús de la Biblioteca (d’aula, d’escola i de barri)
    • Apadrinament lector: P5 – 5è / 1r – 6è.
    • Temps de lectura a Ed. primària.
  • Anglès des de P4 a 6è d’Ed. primària.

Activitats destacades del centre:

• Salut i escola: POIBIN, Creixem Sans, Dents sanes i Vacunació alumnes.
  • Projecte de lectura Petit Binding.
  • Projecte Escoles + Sostenibles.
  • Educació vial.
  • Programa Tangram.
  • La lectura en veu alta.
  • El pregó de la Laia.
  • Projecte Petits talents científics.
  • Projecte “Coneguem el nostre barri” del Camp d’aprenentatge de BCN.
  • Programa “Pràcticum” amb alumnes de Magisteri en Pràctiques (centre de referència).
  • Educació emocional Mindfulness.
  • Activitats d’Educació Musical (Cantània, Concerts, Audicions,  i actuacions diverses).
  • Activitats d’Educació física (Piscina, Voleibol, Dragonada, i  Dansa Ara).
  • Programa Èxit.
  • Festes d’escola: La Castanyada, Concert d’hivern, DENVIP (Diada escolar de la no Violència i la Pau), Carnestoltes, Pasqua, Sant Jordi i Final de curs).
  • Sortides escolars pel barri, dins i fora la ciutat, a la biblioteca, a museus, al teatre…
  • Colònies des de P5 a 6è d’Ed. Primària.
  • Revista escolar.
  • Hort escolar.
  • Consell de delegats.
  • Presentació dels Programes Pedagògics dels Instituts adscrits al centre (INS Sant Andreu, INS Galileu Galilei i INS Flos i Calcat) als alumnes de 6è d’Ed. primària.
  • Seguiment dels alumnes de 6è d’Ed. primària del pas de Primària a Secundària amb els instituts de referència.

Com a resultat del projecte PROSPEREM JUNTS, l’escola Mercè Rodoreda ha esdevingut un centre comunitari obert al barri de dilluns a diumenge de 8 a 22h.

A més de les activitats acadèmiques, s’hi organitzen activitats dirigides al personal de l’escola (docent i no docent), a les famílies i als veïns/es del barri.

•  Col·laboracions amb les institucions i entitats de l’entorn (Districte, CRP, Biblioteca de Roquetes, Associació de veïns, Centres Cívics…)
  • Col·laboracions amb la Universitat de Barcelona (UB), Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Centre d’estudis BEMEN, Institut Galileu Galilei i d’altres.
  • Comissions mixtes famílies i escola. Consell de mares i pares delegats.
  • Classes de català per adults.
  • Esplai Druida.
  • Save the Children.
  • Patis Oberts.
  • Taula d’entitats, amb les entitats que hi col·laboren amb l’escola.