ELS ORÍGENS DE L’ESCOLA MERCÈ RODOREDA

L’escola Mercè Rodoreda és una escola de titularitat pública i depenent del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

L’escola està situada al casc urbà de Barcelona i va constituir-se en dos edificis separats:
– Parvulari al carrer la Fosca
– Primària a l’edifici del carrer Vesuvi.

A la dècada dels 60, entre les escoles privades de Nou Barris hi havia unes quantes que es diferenciaven de les altres, pel fet de no ser ni escoles de congregacions religioses ni privades, sinó escoles emmarcades en el moviment de renovació pedagògica, liderat per la institució Rosa Sensat.

Escola amb gran implicació de tota la comunitat educativa, amb una mirada progressista i sobretot amb metodologies innovadores, vives i creatives. On l’infant era i és, el centre i objecte de tota l’atenció i el valor humà el gran potencial que fa creure en un projecte i el fan fer créixer.

Dins d’aquest grup d’escoles hi havia l’escola Benjamí (del col·lectiu per l’escola pública CEPECP), al carrer La Fosca, i des de l’any 1981, al carrer Joaquim Valls núm. 82, també funcionava una escola provisional “Muebles Narciso”.

El professorat i les famílies van liderar el projecte d’immersió lingüística i va ser la primera escola de Nou barris i entre les 4 de ciutat que ho van impulsar.

Les dues escoles van originar el que més endavant seria el “Mercè Rodoreda”, que s’havia construït per donar resposta a la necessitat d’escolarització de la barriada.

Es va construir un nou edifici al carrer Vesuvi i al setembre de 1984 alumnes i mestres de les dues escoles van passar al Centre Públic Mercè Rodoreda.

Els primers anys de funcionament, apareix a la documentació administrativa com el CP Vesuvi-Cooperació i no va ser fins el 1988 que va adoptar oficialment el nom de “Mercè Rodoreda.

L’escola Mercè Rodoreda, properament farà 60 anys de la primera llavor, i 35 anys del nou edifici, convertit en equipament socio-educatiu.

Conservant i adequant les arrels de renovació pedagògica constant, de mirar i llegir la mirada dels infants acompanyant-los en la creixença i estimulant les ganes d’aprendre per aprendre amb eines d’ed. emocional i ed. Intel.lectual. L’educació integral de l’infant i de la comunitat educativa.

LA NOVA ESCOLA

El curs 2012- 2013 vam estrenar un nou edifici, ara convivim educació infantil i educació primària tot plegats.

Bibliografia:

• Centres Escolars de Barcelona. Arxiu IME
  • L’ensenyament 1933-1990 (Verdum, Properitat, Roquetes, Trinitat Nova, Guineueta)
  • Roser Solà i Montserrat