Apadrinament lector

La lectura és un dels continguts bàsics del procés d’ensenyament- aprenentatge dels nostres alumnes. El procés lector du implícit una sèrie d’habilitats tant lingüístiques com socials que ajudaran a l’infant a desenvolupar diverses capacitats que de ben segur farà servir en molts dels àmbits de la seva vida quotidiana.
És important que l’escola ofereixi les eines necessàries per a què els nens i les nenes desenvolupin l’hàbit lector i aconsegueixin llegir pel plaer de llegir.
El projecte sorgeix a partir de la necessitat de l’alumnat de millorar el procés lector i la comunació lingüística en tots els seus aspectes.

L’apadrinament lector consisteix en compartir un espai en el qual els nens i les nenes més grans de l’escola (alumnat de cinquè) fan lectura i expliquen contes els petits de Primària (alumnat de primer). Amb aquest projecte s’intenta que tant uns com els altres visquin una experiència d’aprenentatge lector, en el qual els nens i les nenes de cinquè curs facin de “padrins” lectors durant dos cursos escolars i ajudin a aprendre a llegir als infants de primer i que aquesta activitat sigui engrescadora i el més motivadora possible per tal que se’ls hi encomani el plaer de llegir.

3. OBJECTIUS DEL PLA LECTOR

El projecte de l’apadrinament lector es proposa aquests objectius:

• Millorar el nivell lector dels alumnes de primer.
  • Establir relacions comunicatives en llengua catalana entre els alumnes de cicle inicial amb els de cicle superior.
  • Relacionar-se i implicar-se amb alumnes més petits per tal de facilitar la integració dels alumnes a l’entorn de l’escola.
  • Permetre una atenció més individualitzada en la llengua.
  • Facilitar la llengua catalana com a llengua vehicular entre l’alumnat.
  • Motivar el gust per la lectura.
  • Reforçar el vocabulari i la pròpia parla i poder ampliar-lo.
  • Desenvolupar la imaginació, la creativitat i la fantasia.
  • Gaudir dels contes i dels diferents tipus de textos que hi ha al nostre abast.
  • Establir i respectar el compromís d’ajuda i cooperació entre alumnes de diferents cicles.

L’ACTIVITAT PAS A PAS

Al llarg del primer trimestre els tutors/es de 5è i els de 1r es reuniran per tal de preparar l’activitat i dur-la a terme. Es distribueixen les parelles formades per un nen/a de cinquè i un/a nen/a de primer , tenint en compte aspectes com ara el nivell d’aprenentatge, la personalitat, les motivacions, entre altres.
En un primer moment, seran els/les mestres de Cicle inicial els qui decidiran i pautaran quin tipus de contes s’explicaran als menuts: variats, tradicionals, d’argument senzill, amb imatges…
El mes de novembre cal fer aquest primer pas i explicar als més grans la importància del compromís que adquireixen i de la responsabilitat que això suposa respecte els més petits. Així mateix, aquest compromís quedarà reflectit en un contracte que signaran el padrí/padrina i el fillol/la el dia que es començarà l’apadrinament.
Durant l’activitat no només es llegirà, sinó que també els padrins/es faran preguntes de comprensió o qualsevol altra activitat relacionada amb les habilitats lingüístiques, depenent de les necessitats del seu fillol/fillola. En el cas que aquest/a no domini encara les habilitats de descodificació, el/la mestre/a proporcionarà ajuda.