Un castell per la Gala

Aquesta setmana l’alumnat de Primària ha realitzat una visita molt especial al Castell Gala Dalí de Púbol. Un lloc de descans i refugi de la musa de Dalí.

Quan l’artista va comprar el castell, el 1969, estava molt deteriorat. I aquest fet aportava un aspecte romàntic, una característica molt important que els Dalí van valorar i sobretot mantenir en la restauració que van encomanar.

El resultat és un lloc hermètic, enigmàtic, particular, sever i auster. Té espais de gran bellesa, com ara l’antiga cuina convertida en cambra de bany o la sala on s’ubica el piano.

Així doncs aquest castell és un espai molt significatiu en la creació daliniana, Salvador Dalí el defineix a la seva obra escrita com una continuació de Port Lligat amb personalitat pròpia. És el regal de Dalí a Gala, la seva dama, a qui ret vassallatge i al qual no pot accedir sense permís escrit d’ella. En aquest sentit és il·lustratiu el text manuscrit per Dalí, « Le château de Gala, la Gala du château » (sic), en el llibre de Jean-Charles Pichon, L’homme et les dieux. I així li expressava:

«Et regalo un castell gòtic Gala.
Accepto amb una condició, que
només vinguis a visitar-me al Castell amb
invitació. Accepto, ja que accepto en
principi tot a condició que hi hagi condicions.
És el principi mateix de l’amor cortès».

Acabada la visita al misteriós i excepcional castell vam fer una petita passejada entre boscos i camins frondosos fins a la localitat veïna de la Pera. Allà vam fer una estona d’esbarjo prop de l’església emblemàtica del poble, Sant Isidor de la Pera. De tornada vam tenir la sort de veure el Canigó nevat i comprovar que el paisatge que caracteritza el Baix Empordà és compartit amb la nostra comarca.