D’excursió a Fortianell

Ahir l’alumnat de cicle mitjà i cicle superior vam realitzar una excursió propera, lúdica i molt profitosa. Des de l’escola vam fer una passejada d’uns tres quilòmetres fins arribar a un llogaret del poble de Fortià. Pel camí vam reconèixer diversos arbres: pollancres, plataners, alzines, roures, pins… I fins tot arbres no tan comuns de la zona, com els cendres.

Un cop a lloc vam esmorzar en un lloc totalment privilegiat, entre arbres fruiters, cavalls i un antic claustre. Aleshores la mestressa de la finca, la Maria Àngels, ens va rebre, molt amablement i ens va fer una explicació amb els trets històrics més rellevants de l’edificació.

Al veïnat de Fortianell el 1855 va ser inaugurada la primera granja-escola d’agricultura de l’Estat Espanyol, promoguda per Narcís Fages i de Romà i patrocinada per la Diputació de Girona. En aquell temps la finca era propietat de Josep Estrada. Els primers inicis de l’escolarització dels farencs es troben a l’any 1868, quan el Far formava districte escolar amb els pobles de Riumors i Fortià i es desplaçaven fins aquesta antiga granja-escola. Més tard, es van disgregar i cada municipi va aconseguir la seva escola.

És un tema molt interessant i que forma part de la història de la nostra escola. De fet, la Rosa Maria hi va dedicar un dels capítols, concretament el tres, en el llibre de la nostra escola. Val molt la pena fer-hi una ullada i tenir-ne coneixença.

Des d’aquí agraïm la col·laboració dels propietaris de la finca per acollir-nos i deixar-nos visitar un espai tan especial i emblemàtic.