El Centre

En nostre Centre de Formació d’Adults (CFA Tramuntana) està ubicat a les instal·lacions del Centre Penitenciari de Puig de les Basses (CPPB), en una infraestructura que es troba situada al Nord de la població de Figueres, confrontant amb el terme municipal de Llers i al costat de l’autopista AP-7 i a la mateixa altura que el castell de Sant Ferran.

El CPPB, com a centre penitenciari fronterer, presenta unes característiques específiques que defineixen la seva població: un alt percentatge d’interns són estrangers o de la resta de l’Estat sense residència a Catalunya on només són per la comissió del delicte.

La capacitat de població penitenciària del CPPB és de fins a 1018 interns. En aquest centre conviuen, en espais residencials diferenciats, població interna composta per homes, dones i joves. Aquesta característica el fa un centre singular, ja que és dels pocs centres penitenciaris amb una població mixta a Catalunya.

El CFA Tramuntana es gestiona tenint en compte l’acord de col·laboració entre el Departament d’Educació i el Departament de Justícia, relatiu als centres de formació de persones adultes en seu penitenciària, signat a l’octubre de 2006, prorrogat l’any 2010 i, actualment, en procés de revisió. L’oferta formativa correspon a les normatives i disposicions sobre el currículum de formació d’adults del Departament d’Educació i la seva finalitat és donar resposta a les demandes i necessitats formatives de les persones internes al Centre Penitenciari de Puig de les Basses.

L’organització del centre escolar està condicionada a l’estructura de funcionament del Centre Penitenciari, ja que els horari escolars, els programes i projectes escolars estan coordinats amb la resta d’activitats del Centre Penitenciari, ja siguin de caire laboral o des de la perspectiva del tractament penitenciari i, alhora, aquests programes i projectes estan també subjectes a l’organització regimental i de seguretat de la presó.

Pel que fa a l’equip docent es compon de mestres de primària i professors i professores de secundària que brinden una extensa oferta formativa.