L’escola

El Centre de Formació d’Adults Sebastià Juan Arbó va néixer l’any 1982 arran de la necessitat de l’Ajuntament d’Amposta de donar resposta a les mancances formatives de la ciutadania i apostar per l’alfabetització i formació continuada de la població adulta. En aquell moment encara no ens dèiem CFA Sebastià Juan Arbó, sinó aula Soriano Montagut. L’aula, de competència municipal, estava ubicada dintre del col·legi Soriano Montagut, d’Amposta.

EscolaA partir del curs escolar 1988-1989, l’aula va passar a ser adscrita  al Departament de Benestar Social de la Generalitat de Catalunya i es va crear l’AFA Amposta. Va ser llavors, l’any 1990, quan ens vam traslladar a un edifici municipal del Carrer Europa.

Més endavant, l’any 1991, la Generalitat de Catalunya va intentar donar forma a aquest projecte per a la formació permanent d’adults mitjançant la Llei 3/1991, de 18 de març, de formació d’adults, vigent encara avui dia, i es va crear l’actual estructura d’escoles d’adults.

Arran d’aquest fet, l’any 1995, es va crear el CFA Sebastià Juan Arbó (Decret 238/1995, d’11 de juliol). El centre seguiria ubicat al carrer Europa i disposaria de les següents instal·lacions: 3 aules, espai polivalent, sala de professors, secretaria i direcció, i serveis.

L’any 2004, les escoles d’adults van passar a formar part del Departament d’Educació, però no va ser fins el curs escolar 2012-2013 que el CFA Sebastià Juan Arbó es va ubicar on és ara, compartint edifici amb l’Institut Montsià. Actualment tenim assignats els següents espais:

IMG_1252-980x300

• Planta baixa: despatx de direcció, un espai a la Secretaria i biblioteca.
  • Primer pis: aula 11, 12, 13, 14 i 15 -aquesta última amb equipament informàtic-, sala de professors i serveis.

Durant tots aquests anys, el CFA Sebastià Juan Arbó ha anat creixent i evolucionant i, avui dia, el centre ofereix una àmplia gamma d’ensenyaments com són la Formació Instrumental, el Graduat en Ensenyament Secundari (GES), els cursos de preparació per a les proves d’accés a cicles de grau mitjà, i també cursos de català, castellà, anglès i compeTIC.

Qui va ser Sebastià Juan Arbó?

Sebastià Juan Arbó va ser un escriptor català que va conrear la novel·la, el teatre, la biografia i també la traducció.

Sebastián Juan Arbó - EcuRedSebastià Juan Arbó neix un 27 d’octubre de 1902 a Sant Carles de la Ràpita, vila marinera del Montsià, en el sí d’una família de jornalers.

Amb poc més de sis anys, els amos, la família Carvallo, es traslladen a la capital de la comarca, la població veïna Amposta. Es allí on s’escolaritza, tot i que ja de ben jove ha de contribuir a l’economia familiar treballant d’escrivent. És un jove extravertit, amant de l’esport i de les distraccions de l’època.

Ben aviat, la mestressa, la senyora Cecília Meyer de Carvallo, l’inicia en l’amor per les lletres posant a la disposició del jove Sebastià la seva important biblioteca.

El servei militar, a Barcelona, li obre els ulls a la gran ciutat, on descobreix uns horitzons sorprenents per a un jove criat al camp.

Poc a poc, i no sense esforç, comença a plasmar en manuscrits tot allò que havia viscut a la seva infantesa, fins que l’any 1931 publica L’inútil combat. Després vindran Terres de l’Ebre, Camins de nit, Nausica, Hores en blanc

Havent estat ja guanyador de diversos premis literaris, com el Fastenrath, el Novel·listes, i el Nadal, l’any 1950 és nomenat Fill Adoptiu d’Amposta, on després s’atorgarà el seu nom a una important avinguda, a la Biblioteca Comarcal i a aquest Centre de Formació d’Adults.

El gran escriptor de l’Ebre i de la seva gent moria a Barcelona el 3 de gener de 1984.

Adaptació de https://ca.wikipedia.org/wiki/Sebasti%C3%A0_Juan_Arb%C3%B3