La combinació d’aprenentatge cooperatiu i Art-Ciència per atendre la diversitat

En l’àmbit científic, molts conceptes poden resultar abstractes per als estudiants ja utilitzen un llenguatge complex que pot resultar difícil d’entendre i això pot portar a una falta d’interès i motivació cap a aquests temes. A continuació exposem una activitat realitzada a l’aula basada en la modelització mitjançant l’ús de les il·lustracions científiques i representacions de models tridimensionals per contribuir a l’aprenentatge del model cèl·lula. Segons Gilbert (2004), els models són fonamentals per a la producció de coneixement científic ja que representen un pont entre el que serien les teories científiques i la realitat. Per tant, podem trobar models físics que representen un objecte de major grandària, com un virus o una cèl·lula, i models físics que representen objectes més petits com el model d’una aeronau, encara que també poden representar processos o fenòmens. I promoure l’ús d’il·lustracions vol dir que els conceptes que poden ser abstractes són més fàcils d’entendre.

Segons Márquez (2002), l’ús d’imatges (dibuixos i il·lustracions) facilita la comunicació d’idees per part dels estudiants. Afirma que en ocasions és possible observar que els estudiants poden representar un concepte més detallat a través d’un dibuix o il·lustració que a nivell escrit, on els textos de vegades són breus i no tenen suficient informació. També destaca el gran potencial d’ús dels dibuixos a l’aula des del punt de vista que poden representar la realitat de manera simplificada, mostrant relacions entre les parts d’un tot o la seqüència de certs processos. Aquests processos poden ser més complexos d’explicar o representar només amb llenguatge escrit o verbal, però la combinació amb l’ús d’il·lustracions millora l’aprenentatge, expressió i comunicació d’idees científiques.

Mitjançant el llenguatge visual incorporem a la nostra estructura cognitiva informació que facilita les descripcions, explicacions, comparacions, la formulació d’hipòtesis, fins a desenvolupar capacitats cognitives més complexes com elaborar, produir o predir, i en molts casos, és de gran importància per a la construcció de coneixement. Segons Levie i Lenz (1982), la memòria que tenim per a les imatges és més poderosa que la memòria de les paraules, i facilita la memorització, especialment a llarg termini.

En aquesta activitat, els alumnes varen realitzar un model físic de la cèl·lula eucariota animal i un de la cèl·lula eucariota vegetal. Es va fomentar l’aprenentatge cooperatiu, ja que és una metodologia d’aprenentatge que afavoreix la construcció de coneixements, l’adquisició de competències comunicatives i habilitats socials ja que l’alumne participa de forma activa en el procés, és una metodologia que ens permet atendre tota la diversitat ja que cada alumne té una funció dins del grup, i entre tots arriben a l’objectiu. Per tant, optimitza l’aprenentatge propi i el dels altres, estimula la reflexió, l’esperit crític i la capacitat de resoldre situacions entre iguals.

Alumnes i docents vam valorar molt positivament aquesta experiència a l’aula.