Entrem a formar part del PACTE (Programa d’Acceleració de la Transformació Educativa/ Eines pel canvi)

A l’escola Sentfores tenim ganes de canvi. Això ja va quedar palès el curs passat quan vam demanar assessorament a una formadora externa i del qual se’n va derivar, per una banda, la creació de l’Equip Directiu Ampliat (EDA) -format per les tres persones de l’Equip Directiu i les coordinadores dels quatre cicles de l’escola- i, per l’altra, la recerca i elaboració del propòsit del nostre centre. I aquest curs actual, continuem formant-nos, essent un dels centres que entra al programa PACTE (Programa d’Acceleració de la Transformació Educativa/ Eines pel canvi), que dura 3 cursos escolars. 

Les persones que formem part del claustre creiem en el lideratge compartit i és per aquest motiu que estem aprenent a dur-lo a terme. Considerem que l’EDA és una bona eina per potenciar aquest tipus de lideratge i a la vegada és un canal de comunicació ràpid, efectiu i bidireccional entre tot el claustre. Caldria, fins i tot, donar-li més capacitat de decisió i responsabilitat de la que té actualment.

Pel que fa al propòsit d’escola, és prioritari compartir-lo perquè tothom el conegui i se’l senti seu, tal i com aconseguir que quan es prengui una decisió, tothom remi en la mateixa direcció. Prèviament a la presa de decisions, però, és fonamental que hi hagi una bona comunicació i transparència entre els diferents equips impulsors del claustre, una escolta activa, trobar moments i espais de debat, discussió i reflexió, fent partícips a tots els mestres, valorant les habilitats i/o punts forts de cadascú, per avançar així, a través del treball col·laboratiu, en la línia d’escola. 

A dia d’avui també estem aprenent a col·laborar totes juntes en una nova cultura docent gràcies a formacions i actualitzacions professionals sobre transformació educativa i noves metodologies i la posterior aplicació dels nous coneixements i pràctiques metodològiques. Algunes d’aquestes formacions ens han donat a conèixer la pràctica de l’observació entre iguals, que comporta un feedback entre els dos professionals que s’observen i que ens agradaria mantenir com una pràctica habitual a la nostra escola; d’igual manera valorem el fet de compartir pràctiques educatives entre companys. Es fa evident que per poder treballar de forma col·laborativa cal disposar d’uns espais de preparació de les observacions, de donar opinió, de discussió… 

També donem molta importància al fet de fer de la nostra escola una organització que aprèn i una unitat de recerca. L’organització d’un centre educatiu és l’adequada ordenació del mateix, amb finalitats i avaluació. Per  aconseguir-ho, cal una bona planificació conjunta: anàlisi de dades, establiment d’objectius concrets (per exemple, provar diferents metodologies a les actuals), previsió de conseqüències en la presa de decisions, avaluació, supervisió i control. 

Igualment considerem bàsic el turisme pedagògic: visitar altres escoles per observar-les, compartir experiències i projectes que puguin enriquir el nostre propòsit (-comú per a tots els membres del claustre-, i que cadascú de nosaltres, aportant la nostra màxima qualitat ens ajudem a avançar conjuntament) i ens ajudin a poder-lo desenvolupar de la millor manera possible. 

Tenim clar que un procés de transformació de la cultura d’un centre educatiu no és ni fàcil ni ràpid. Necessitem moltes estones de debat i diàleg de claustre per determinar prioritats (quins són els nostres interessos com a escola) i deixar de banda allò que no és prioritari. Segur que hi ha moltes tasques molt ben portades, que podem i hem de mantenir i d’altres que poden començar-se a desenvolupar i que faran enriquir-nos. Un punt a favor nostre és la il·lusió que tenim els docents de Sentfores per seguir amb aquest camí que ja hem començat i que no permet fer marxa enrere. 

#XTTE  #PAcTE/ExC  #Referents

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>