Què són les bastides de suport?

Les bastides són formes de suport que proporciona el docent per ajudar a l’alumnat a superar la distància entre les seves habilitats i l’objectiu que es vol que assoleixi. S’apliquen tant a la construcció del llenguatge com, en general, a la construcció de coneixements.

Es parteix del punt de partida de l’alumnat i es proposen reptes que poden aconseguir amb l’ajuda de: material manipulatiu, digital, imatges, infografies, adaptacions lectores, instruccions guiades, modelatge, interacció amb l’adult o el company expert, etc.

No tots els ajuts que proporcionem a l’alumne es poden considerar bastides de suport. Cal que
compleixin dues condicions:

• S’han de proporcionar de manera adequada a les necessitats de l’alumne i s’han de retirar
    de la mateixa manera.
  • No han de ser invasives: no han d’interferir en l’activitat, sinó ser una ajuda pel desenvolupament del seu aprenentatge.

L’aprenentatge és més que l’adquisició de la capacitat de pensar; és l’adquisició de nombroses habilitats per pensar en una gran varietat de coses” (Lev Vigotski).