Parlem més de la mort

Quan sentim a les notícies una informació sobre un accident en el qual hi ha morts, les morts són xifres.

És quan aquesta mort toca de prop que prenem consciència que les morts tenien un nom, família, una vida… I ens adonem que reduïr-les a xifres ens fa allunyar-nos d’aquest fet fortuït.

Com bé deveu saber, aquesta setmana Rubí ha patit la pèrdua de tres persones en un incendi. Entre elles, una mestra de l’escola Maristes. Rubí és prou petit com perquè uns o altres tinguéssin contacte amb les víctimes o coneguin altres persones que han sentit molt de prop la seva pèrdua. Des de l’escola volem compartir el condol amb l’escola Maristes i les famílies de les víctimes de l’incendi.

Quan la mort és un tema que arriba a les orelles dels nens i les nenes, quan arriben aquestes notícies, especialment quan són properes, els infants es fan preguntes. És en aquests moments que, de sobte, com adults, hem de donar respostes de forma inesperada. Respostes que o bé no sabem donar o bé no volem donar per por al que pugui desencadenar en el nostre infant. Però és important atendre aquestes preguntes, encara que no en tinguem les respostes.

Parlar-ne és preventiu, ens fa naturalitzar aquest fet i permet trencar amb tabús, apaivaga les inquietuds dels nens i les nenes.

Així doncs, ens queda demanar-vos a les famílies, que no apagueu les inquietuds que poden haver-se despertat en els vostres infants aquesta setmana. Escolteu-los, i si creieu que ho necessiteu, parleu amb l’escola o demaneu ajuda. Sabem que no és fàcil, especialment si com adults no hem tingut la oportunitat de parlar-ne de forma natural. Potser perquè d’infants no vam tenir mai la oportunitat de parlar-ne, ja que la mort, encara ara, segueix sent un tema tabú.

Altres vegades us hem compartit un article de Faros que sintetitza la manera de tractar la mort amb els infants. Però aquesta vegada hem trobat aquest altre article del bloc Educat, de Prisma Serveis Psicopedagògics, que toca el tema d’una manera molt càlida, respon moltes preguntes que us podeu fer relacionades amb aquest tema. Esperem que us agradi i us ajudi si creieu que ho necessiteu.