FRUITA A L’ESCOLA

Des del Pla de Consum de Fruita a les escoles finançat per la Unió Europea i la Generalitat de Catalunya avui s’ha començat a repartir als alumnes gratuïtament fruita fresca de temporada. Aquests dies es repartiran: cirerols (cherry), albercocs, plàtans, peres i  pomes vermelles.

El tomàquet Cherry, també conegut com a tomaca cherry, cirerol o cirerola, és una varietat de tomaca menuda i redona. La tomaca cherry és considerada com el possible ancestre immediat de la tomaca cultivada.

La tomaquera és una planta d’origen americà. Es considera oriünda d’Equador, Perú i la zona nord de Xile. Des d’allà es va estendre cap al nord en temps precolombí fins a Mèxic, on va ser cultivat per primer cop i des d’on es va introduir a Europa va tenir lloc des de Mèxic. Al principi, l’acceptació del tomàquet a Europa va ser molt escassa perquè es relacionava amb algunes espècies de plantes verinoses i es cultivava únicament amb finalitats ornamentals. A mesura que aquesta idea va anar desapareixent, el consum de tomàquet va començar a augmentar fins fer-se molt popular al segle XVIII, època en què es va produir l’aparició de la salsa de tomàquet. No va ser fins al segle XX quan el seu cultiu es va estendre per tot el món.

Existeixen gairebé cent varietats de tomàquets que es classifiquen segons el seu ús, mida i forma, dividides totes elles en tomàquets per cuinar i tomàquets per a amanida.

Els principals productors de tomàquet són la Xina, els Estats Units, Espanya, Turquia, Egipte i Itàlia.

El tomàquet és un aliment amb escassa quantitat de calories. La major part del seu pes és aigua i el segon constituent en importància són els hidrats de carboni. Conté sucres simples que li confereixen un lleuger sabor dolç i alguns àcids orgànics que li atorguen el sabor àcid característic. El tomàquet és una font important de certs minerals (com el potassi i el magnesi). Del seu contingut en vitamines destaquen la B1, B2, B5 i la C. Presenta també carotenoides com el licopè. La vitamina C i el licopè són antioxidants amb una funció protectora de l’organisme humà.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *