FRUITA A L’ESCOLA

Des del Pla de Consum de Fruita a les escoles finançat per la Unió Europea i la Generalitat de Catalunya avui s’ha començat a repartir als alumnes gratuïtament fruita fresca de temporada. Aquests dies es repartiran: plàtans, peres, pomes i taronges.

La poma es considera una de les fruites més complertes des del punt de vista nutritiu. La dita popular assegura que “una poma al dia allunya metge i malaltia”. En realitat és així, perquè aquesta fruita està considerada l’estrella en la lluita per a la prevenció de les malalties cardiovasculars. La poma, pel seu bon contingut en fibra (uns 6-8 grams aproximadament en una peça mitjana), ajuda a netejar les artèries de colesterol dolent tot impedint la formació de plaques ateromatoses que podrien obstaculitzar el pas de la sang. El seu efecte beneficiós el notem també en el budell gros, on la fibra dificulta l’absorció a la sang del colesterol procedent de determinats aliments.
Un gran valor d’aquesta fruita són les propietats que afavoreixen el correcte funcionament del budell, ja que pot actuar com a astringent o laxant segons com es consumeixi.
Podem dir que la poma crua i amb pell és laxant, és a dir, útil per tractar el restrenyiment, i si la poma es consumeix pelada, ratllada i enfosquida (afavorint l’aparició dels tanins) té l’efecte contrari al nostre organisme, resulta astringent.
Les seves propietats antioxidants es deuen als polifenols (quercetina) que es troben en abundància a la pell, components que actuen beneficiosament sobre els radicals lliures que són els responsables de l’oxidació del nostre organisme.
Una poma menjada en dejú cada matí és un excel·lent depuratiu i, després dels menjars és el millor dentifrici natural, però no per això hem de deixar de rentar-nos les dents després d’haver menjat.
L’elevat contingut de pectina de la poma a més d’ajudar a eliminar el colesterol de la sang, també ajuda el nostre cos a desfer-se dels metalls perillosos, com el mercuri i el plom, dipositats en el nostre organisme per la contaminació atmosfèrica de moltes ciutats.