Diagnosi

L’objectiu de la diagnosi és trobar aquells punts forts que el centre ja està fent correctament sobre l’ús de les tecnologies digitals i, també, trobar aquells aspectes en què el centre ha de millorar.

Cal tenir present que la diagnosi ha de permetre determinar el grau d’assoliment de les competències digitals en referència als tres eixos del PEDC: alumnat, professorat i centre.

Per poder portar a terme aquesta diagnosi  s’han fet servir les següents eines i fonts d’informació:

• Eina SELFIE: L’aplicació SELFIE està desenvolupada per la Unió Europea i ajuda als centres a fer una diagnosi sobre l’ús pedagògic de la tecnologia en un centre. L’eina genera qüestionaris per recollir informació adaptats a les persones a qui van dirigides. A la nostra escola l’han contestat l’equip directiu, el claustre de mestres i els alumnes de cicle superior.
  • Enquesta sobre la competència digital instrumental pels docents del centre.
  • Indicadors de centre referents a l’ús dels dispositius digitals i la publicació al web de l’escola.
  • Els indicadors que es van valorar i utilitzar pel Pla TAC de l’escola .

Resultats més rellevants de la diagnosi del centre

PUNTS FORTS

PUNTS FEBLES

La participació del professorat en activitats de formació permanent en l’àmbit de la competència digital.

El professorat té la capacitat de construir una xarxa de relacions i referències per actualitzar i compartir els seus coneixements en entorns digitals.

La consciència del professorat de la importància d’utilitzar les TAC per a la millora dels resultats i l’èxit escolar.

El centre té formalitzats els procediments per garantir l’assoliment de la competència digital de tot l’alumnat com a competència transversal, fer-ne el seguiment i avaluar-la.

La identificació del professorat de les seves necessitats en relació amb les TAC i la seva expressió i vehiculació en el Pla de formació del centre.

L’actualització de les NOFC respecte l’Estratègia Digital del Centre (exemple: l’ús dels telèfons mòbils al centre: tipologia d’ús, espais permesos).

La existència d’una comissió d’EDC, amb implicació de l’equip directiu, per coordinar la integració de les TAC.

La utilització de metodologies innovadores en l’ús de tecnologies digitals.

La definició del paper dels canals digitals i de les persones responsables per comunicar-se amb la comunitat educativa.

S’apliquen els mecanismes d’avaluació de la competència digital de l’alumnat com a competència bàsica transversal definits pel centre.

La formalització dels procediments pel que fa a la inclusió digital de tot l’alumnat i el seu ajustament a totes les actuacions pel que fa a garantir l’accessibilitat i el suport tecnològic necessari.

La pràctica reflexiva sobre la pràctica professional relacionada amb les tecnologies digitals.

La formalització dels procediments per garantir l’accessibilitat del professorat als recursos i serveis digitals del centre i cercar el suport tecnològic necessari.

La incorporació d’innovacions docents basades en les tecnologies digitals.

L’ús de les tecnologies digitals com a recursos i estratègies en processos d’ensenyament i aprenentatge.

La implicació en projectes de centre relacionats amb les tecnologies digitals.

La incorporació de tecnologies digitals en coherència amb el projecte educatiu i les infraestructures del centre.

El desenvolupament de metodologies innovadores en l’ús de tecnologies digitals.

El coneixement i aplicació de les normes d’ús dels recursos, infraestructures i espais digitals.

La utilització de les TAC (EVA del Centre, Intranet, Extranet, Web)  per involucrar la comunitat educativa en els processos i activitats d’aprenentatge.

El centre vetlla perquè les instal·lacions i equipaments funcionin correctament d’acord amb els estàndards de referència.

L’ús de les tecnologies en l’avaluació i el seguiment personalitzat de l’alumnat.

Les aules ordinàries disposen d’un sistema de projecció amb un ordinador connectat a Internet.

La incorporació de dispositius mòbils per dur a terme activitats d’aprenentatge, tant pel professorat com per l’alumnat.

Els ordinadors estan disponibles als diferents espais d’aprenentatge del centre.

La utilització, per part del professorat, de l’EVA del centre per posar a l’abast de l’alumnat materials i recursos per a l’aprenentatge en els diferents nivells de l’escola.

Existeix un inventari actualitzat de les infraestructures digitals.

La utilització, per part de l’alumnat, de l’EVA del centre per fer activitats i treballar de forma col·laborativa en els diferents nivells de l’escola.

El centre disposa d’un assessorament intern o extern suficient a l’hora de triar infraestructures i serveis digitals.

La concreció i formalització de la documentació referent a la integració digital de tots els membres de la comunitat educativa.

El centre ha establert un protocol per a la resolució d’incidències tècniques.

L’alumnat s’implica en el bon ús de les infraestructures tecnològiques del centre.

La promoció de l’accés als recursos respectant la propietat intel·lectual.

L’ús de les TAC és divers i abasta des d’aplicacions instrumentals i d’exercitació (per exemple programes d’ofimàtica o activitats tipus JClic) fins a activitats de cerca, processament i presentació de la informació (per exemple webquestes).

El professorat utilitza els sistemes de projecció, ja siguin interactius (PDI) o no, a l’aula.

Bueno iconos creados por Freepik – Flaticon