Educació emocional a l’Escola

Des de fa uns cursos el claustre de l’escola s’ha estat formant per treballar l’educació emocional a l’escola. A grans trets, es tracta de tenir en compte el benestar de l’alumnat i d’acompanyar-los en la millora de la gestió de les emocions. Ho fem a través de diferents propostes:

Contracte emocional: Cada inici de curs, l’alumnat acorda un contracte emocional que garanteix que tothom se senti a gust a l’aula. Aquest contracte substitueix les “normes d’aula”, fent que allò acordat prengui sentit i sigui consensuat.

Tirabuixó i Minfulness: ens ajuden a prendre consciència de les pròpies emocions, a centrar-nos, a “aquietar” la ment i la respiració, a estar atents per afrontar els reptes d’aprenentatge i de convivència que vindran durant les hores següents. El Tirabuixó el fem en entrar a les aules a les 9 del matí, i els minfulness els fem quan tornem del pati i en començar les classes a la tarda.

Roda d’emocions: Ja sigui en rotllana o drets, depenent de l’edat dels nens i nenes, almenys tres matins per setmana després del Tirabuixó, la mainada identifica l’emoció que sent en el moment i, si ho vol, comparteix allò que el fa sentir tal com es sent. Treballem l’escolta des del “no-judici” i acompanyem a l’alumnat a concretar ben bé l’emoció que sent i, si és necessari, a identificar en quina part del cos la nota.

Racó de la ràbia: Cada aula té una cistella o caixa amb elements per ajudar a canalitzar la ràbia a l’abast de l’alumnat. Sempre que l’alumnat sent ràbia, cal que passi per aquest espai abans d’anar al racó de la calma (si ho necessita).

Racó de la calma: A cada aula hi ha un espai amb certa intimitat on hi ha elements que ajuden a tornar a la calma. Abans d’entrar al racó de la calma, cal demanar-ho al mestre i identificar a quina part del cos sent l’emoció.

Resolució de conflictes: Tenim un protocol de resolució de conflictes elaborat i revisat conjuntament amb tot el claustre, amb unes pautes clares per acompanyar les situacions de conflicte on calgui la intervenció de l’adult.