XERRADA MOLT INTERESSANT SOBRE COMUNITATS D’APRENENTATGE

El passat dimecres 15 de febrer es va portar a terme una xerrada sobre “Què implica ser una Comunitat d’Aprenentatge (Cd’A)?” a càrrec de Itxaso Tellado experta en la recerca de superar les desigualtats educatives i socials dels col·lectius vulnerables, així com prevenir la violència de gènere. Estudia l’educació de persones adultes, les comunitats d’aprenentatge, els grups culturals i el gènere a l’educació.

Va ser una xerrada molt interessant on una vintena de persones ens vam tornar a endinsar en el significat de les comunitats d’aprenentatge. Es va posar molt d’èmfasi en el fet que és una manera de fer i viure l’escola. Les CdA es basen en la participació comunitària per tal de millorar els aprenentatges de l’alumnat i la convivència de tota la comunitat educativa.

Com ja sabeu a l’escola es fan actuacions d’èxit des de 2011, que és quan ens vam convertir en Cd’A.

• Les tertúlies dialògiques literàries des de I3 a 6è de primària on es llegeixen clàssics universals com: La Odissea d’Homer; Romeo i Julieta de William Shakespeare; les Faules d’Isop; contes de diversos autors com Andersen, germans Grimm,…
  • Les tertúlies dialògiques d’art (musicals i artístiques) on es treballen diferents artistes i obres amb la idea de despertar un esperit crític i una sensibilitat cap a l’art.
  • Les tertúlies dialògiques científiques que es fan a 6è un cop per trimestre on es treballen articles científics extrets del llibre “El ladrón de cerebros” de Pere Estupinyà i “Breve respuestas a las grandes preguntas” de Stephen Hawking.
  • Els grups interactius que s’intenta fer setmanalment a cada nivell en els quals necessitem un major nombre de persones voluntàries. En aquests grups es treballen aspectes de llengua i matemàtiques que els mestres  preparen i les persones voluntàries han de dinamitzar fent que tothom participi. Aquesta actuació és la joia de la corona ja que fomenta unes interaccions entre persones diferents i augmenten les oportunitats d’aprenentatge de tothom. Enguany encara hi ha un parell de grups que no poden fer grups interactius setmanalment.
  • Les comissions mixtes de treball que després de la festa dels somnis hem d’engegar. En aquestes comissions es compta amb la participació de les famílies, professorat, voluntariat i altres membres de la comunitat. L’objectiu d’aquestes comissions és prioritzar i temporalitzar els somnis per anar-los complint durant els 4 anys sense oblidar que han de fomentar l’aprenentatge de l’alumnat i la millora de la convivència. És molt important que hi hagi una gran pluralitat de veus. Tothom hi serà benvingut!
  • La biblioteca tutoritzada que es fa els dimarts a la tarda de 16:30 a 17:30h amb la participació d’una voluntària que ens porta la biblioteca. En aquesta hora també es fa una estona de reforç escolar amb la presència d’un mestre de l’escola de manera voluntària.
  • La formació de famílies fa referència a obrir l’escola a les famílies per millorar alguns aspectes educatius com ara l’alfabetització, la millora de llengües estrangeres, informàtica, matemàtiques,… Aquestes propostes neixen de les mateixes famílies i es  busca gent de la comunitat i voluntaris per impartir aquesta formació. Actualment, es fan les classes de català però, des de fa uns anys ho gestiona la Mancomunitat La Plana.
  • El model dialògic de prevenció de conflictes en les assemblees de cada aula i el consell d’infants on hi ha la representació de cada grup i es parlen de temes que interessen i/o preocupen a l’alumnat.

Un cop la xerrada va finalitzar ens vam adonar que estem fent moltes coses bé a l’escola i que ens agrada i ens sentim orgullosos de formar part de la Comunitat d’Aprenentatge de Les Basseroles.

Junts fem escola! Us necessitem!