Consciència fonològica

La Consciència Fonològica és considerada una habilitat que possibilita als nens i nenes percebre i sentir (identificar) conscientment els sons que formen les paraules i poder “jugar” amb ells, manipular-los. És un treball bàsicament auditiu i és previ a l’ensenyament de la correspondència so-grafia. Caldrà que comprenguin que aquests sons que es poden representar amb les grafies són els mateixos sons de la parla.

L’aprenentatge de la consciència fonològica té dos objectius principals: per una banda, ajudar els infants a percebre els fonemes en les paraules, a descobrir la seva existència i a discriminar-los i, per l’altra, ajudar-los a fer la connexió entre els fonemes de les paraules i les lletres de l’alfabet.

Des d’EI3 fins a segon es dedica una sessió setmanal en petit grup a treballar la consciència fonològica amb l’objectiu de facilitar el seu procés de lectoescriptura.

El nostre projecte de Consciència fonològica consta de diferents activitats destinades a desenvolupar les diferents dimensions de la consciència fonològica:

• Jocs d’escoltar. Per entrenar les habilitats d’escolta selectiva.
  • Rimar. Utilitzar la rima per introduir els nens en els sons de les paraules.
  • Paraules i frases. Per desenvolupar la consciència en els nens sobre que el llenguatge està format per cadenes de paraules.
  • Consciència de síl·laba. Per desenvolupar l’habilitat d’analitzar paraules en síl·labes separades i desenvolupar l’habilitat de sintetitzar paraules a partir de trossos de síl·labes separades.
  • Sons inicial i final. Per ensenyar als nens que les paraules consten de fonemes i per introduir-los en com sonen i se senten els fonemes de forma aïllada quan parlem.
  • Fonemes. Per desenvolupar l’habilitat per analitzar paraules en una seqüència de fonemes separats i desenvolupar l’habilitat de sintetitzar paraules a partir de la seqüència de fonemes separats.
  • Introducció a les lletres i a lletrejar. Per tal d’introduir la relació entre lletres o grafies i sons de la parla.