Història

L’escola fou creada i inicià les seves activitats docents el mes de setembre de 1969. Els seus locals eren les dependències de les cases corresponent als números 11 i 13 del carrer Tetuan de Sabadell. La ubicació del centre escolar en aquesta zona del districte quart de la nostra ciutat era fruit de la constatació d’un fet: la greu manca de places escolars de tot tipus existent en aquest lloc. Joanot Alisanda tingué des del seu primer moment com a objectius generals els d’oferir un servei a la ciutat de Sabadell, dur a terme una tasca de renovació pedagògica i procurar la seva integració al barri. Aquests objectius es concretaven en l’àmbit cívic i pedagògic en la realització d’una escola activa, catalana, laica i coeducativa; la defensa i respecte de les llibertats de pensament i d’actuació de la persona en el camp religiós i polític; la conscienciació dels nois i noies al medi que els envoltava a través de l’adquisició d’un esperit crític i d’una capacitat d’anàlisi per tal que fossin uns ciutadans responsables; la col·laboració amb tots els estaments que anessin integrant l’escola, etc.

Des dels seus inicis va estar vinculada al moviment d’escoles catalanes i posteriorment al Col·lectiu d’Escoles per l’Escola Pública Catalana (CEPEPC)

Joanot Alisanda va ser un dels primers mestres que van exercir la docència a Sabadell.Com posa de manifest la documentació existent a l’Arxiu Històric Municipal, recollida per Miquel Carreras en el seu treball “De la nostra història docent (Sabadell, 1931), “l’ensenyança de les primeres lletres amb caràcter públic va ser instituïda a la nostra vila l’any 1554, i el 28 de novembre de 1562 el Consell Municipal feia tractes amb el mestre d’escoles Joanot Alisanda, de Saragossa, perquè ensenyés de llegir, escriure i cantar els fills del poblat de la vila i terme de Sabadell”.

El setembre de 1983, aquest centre privat s’incorporà a la xarxa d’escoles públiques i es traslladà al nou edifici construït en els terrenys d’un antic vapor anomenat CAL PALÀ, on resta la xemeneia com a valor històric.

fd00890
Façana principal. Febrer de 1989.- Autor: desconegut / Arxiu Històric de Sabadell
ahs_am06010207_d01_00194_217
Any 1987 Nens jugant al pati. – Autor: Desconegut / Arxiu Històric de Sabadell