Atenció a la diversitat

La inclusió escolar i la cohesió social són dos dels principis generals que inspiren el sistema educatiu de Catalunya (Llei 12/2009, de 10 de juliol, d’educació) i de manera particular la nostra escola. Aquests principis se sustenten en el reconeixement internacional sobre el fet que l’educació inclusiva és un pilar fonamental per promoure la inclusió social de totes les persones en tots els àmbits de la vida, des de la infància fins a la vellesa.

Per atendre a la diversitat de l’alumnat l’escola disposa de diferents suports i professionals.

MESTRA D’EDUCACIÓ ESPECIAL I D’AUDICIÓ I LLENGUATGE

Les mestres d’Educació Especial i d’Audició i Llenguatge, vetllen i treballen amb alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu addicional que degut a la seva situació requereixen d’un suport educatiu específic o amb alumnes que necessiten d’un suport extra per assolir les competències matemàtiques o de llengua que pertoquen al cicle.

Col·laboren amb els tutors i les tutores en la concreció d’adaptacions del currículum, la preparació i/o adaptació d’activitats  i materials didàctics per tal de facilitar l’aprenentatge del alumnes amb necessitats i la inclusió del tots els alumnes  al grup-classe.

També porten a terme un treball de coordinació i col·laboració amb els diferents especialistes del centre i amb altres professionals externs que intervenen en l’atenció d’aquests alumnes.

TUTOR/A I EDUCADOR/A DE SIEI.

El tutor i l’educadora de SIEI són els professionals encarregats de vetllar i treballar amb alumnes amb necessitats específiques de Suport Educatiu Intensiu (SIEI). Col·laboren amb els tutors i les tutores en la concreció d’adaptacions del currículum, la preparació i/o adaptació d’activitats  i materials didàctics per tal de facilitar l’aprenentatge del alumnes amb necessitats i la inclusió del tots els alumnes  al grup-classe.

Programa Tècnics d’integració social i educadors socials

El centre Joan de Margarit disposa de professionals d’atenció educativa amb la finalitat de garantir l’equitat en l’accés a l’educació: Tècnica d’integració social.

La contractació d’aquest  professional  està cofinançat en un 40% per la Unió Europea i la resta pel Departament d’Educació això comporta el compliment d’unes mesures de publicitat i comunicació.

La incorporació de tècnics d’integració social i educador socials té com a objecte suplementar amb professionals d’atenció educativa l’activitat que es presta en els centres docents, amb la finalitat de garantir l’equitat en l’accés a l’educació.

Els objectius del Programa de tècnics d’integració social i els educadors socials cofinançat per la Unió Europea són:

  • Prevenir l’abandonament prematur i el fracàs escolar Procurar el benestar emocional dels alumnes
  • Facilitar una bona convivència en els centres educatius.
  • Contribuir a l’orientació dels alumnes
  • Fomentar la implicació de les famílies
  • Fomentar el vincle entre l’escola i el seu entorn.
  • Contribuir al desenvolupament de plans d’àmbit comunitari.

El resultat esperat del programa és reduir l’absentisme escolar i l’abandonament prematur.

EAP Baix Empordà (Equip d ‘Assessorament Psicopedagògic)

Un professional de l’EAP, la Laura García, ve a l’escola setmanalment per realitzar tasques d’identificació i avaluació psicopedagògica de les necessitats educatives dels alumnes que ho requereixin i fer el seu seguiment. Així mateix, col·labora i assessora periòdicament als mateixos alumnes, mestres i famílies al llarg de tota l’escolaritat. En particular, fa els informes i dictàmens corresponents als alumnes amb NEE. Es coordina amb tots els professionals implicats amb l’alumne: tutors, mestra d’educació especial o mestra de suport, professionals externs (psicòlegs o psicopedagogs,  assistents socials, logopedes..) per al traspàs d’informació. També fa les gestions de les beques d’EE. A través de la Inspecció Educativa i les comissions d’escolarització participa en la comissió de matriculació i en l’optimització de respostes amb les necessitats educatives dels alumnes amb NEE, de les seves famílies i de tota la comunitat educativa.