Contes i conciència fonològica

Els contes són una eina que afavoreix el procés de maduració de la personalitat de l’infant i el seu desenvolupament global.

A través d’ells podem treballar temàtiques molt variades, transmetre valors educatius, entendre el món que ens envolta i ampliar el nostre coneixement. Aquests ens aporten un munt de beneficis tals com: Ajuda a desenvolupar la imaginació, la fantasia i la creativitat; Potencia que descobreixin i entenguin el món que els envolta; Desperta la curiositat en els infants; Afavoreix el gust per la lectura i l’adquisició d’un bon hàbit lector; Possibilita que identifiquin i expressin sentiments i emocions; Treballa la capacitat d’atenció, l’escolta i la memorització; Afavoreix el desenvolupament intel·lectual dels infants; Enriqueix el coneixement cultural; Potencia que enriqueixin la llengua i adquireixin nou vocabulari; Afavoreix que reflexionin i desenvolupin el seu propi criteri; Possibilita que aprenguin a conversar i dialogar; Permet que treballin l’estructuració espaciotemporal;…

En les sessions de contes també dediquem una estona a treballar la conciència fonològica. Diferents investigacions demostren que la noció de saber que el llenguatge parlat es composa d’una seqüència de petits sons no es dóna de forma natural en totes les persones. Aquestes petites unitats de la parla que es corresponen amb les lletres de l’alfabet d’un determinat codi escrit és el que anomenem fonemes. Així, doncs, la consciència fonològica és la capacitat per a discriminar totes aquestes petites unitats de sons que componen el llenguatge parlat. El repte és trobar camins perquè els nens notin els fonemes i descobreixen la seva existència i possibilitat de separar-los. Afortunadament,  algunes de les activitats que impliquen rimes, ritmes, escoltar, jugar amb els sons i que entusiasmen als petits de l’etapa infantil, són ideals per aconseguir aquest propòsit.

A partir d’ara podreu compartir amb els vostres fills/es d’aquests moments i dels seus aprenentatges gaudint mirant les fotografies d’aquest article.

Els contes i la conciència a i3A

Els contes i la conciènica a i3B