L’escola

TRETS D´IDENTITAT DE L’ESCOLA GRAS I SOLER

1- Tractament de les llengües.

L’escola Gras i Soler es defineix com a escola catalana. L´escola té com a principi fonamental el de transmetre els valors de tolerància i de respecte als drets humans. També es proposa estimular el sentiment de pertinença de tot l’alumnat, sense distinció d’origen, a la societat catalana. A tal fi es potenciarà al màxim l´ús de la llengua i es transmetran els coneixements de les tradicions catalanes i els de la resta de pobles que formen els països catalans.

La llengua castellana serà introduïda bàsicament, a nivell oral, a primer de Cicle Inicial i, a nivell escrit, a segon de Cicle Inicial. Es garanteix que, a l´acabament de l´escolaritat, els alumnes tinguin un domini oral i escrit correcte de les dues llengües oficials.

S´iniciarà la llengua estrangera (anglès) a l´Educació Infantil al curs de P4 per raons pedagògiques.  La mestra treballarà l´anglès fonamentalment a nivell oral a partir de les rutines. Progressivament s´anirà introduint el nivell escrit i sempre es farà un aprenentatge d’aquesta llengua mitjançant processos d´immersió. Potenciant aquesta immersió i, sobretot, el següent pas en l’aprenentatge d’una llengua estrangera que és el fet d’utilitzar-la com a vehicle per aprendre nous continguts, l’alumnat de cicle mitjà participa al projecte “Sharing to learn” en què dos alumnes de l’American School of Barcelona vénen una tarda a la setmana al centre a fer-hi tallers de conversa, i al Cicle Superior s’imparteix una part de l’àrea de Coneixement del Medi en aquesta llengua. L’alumnat de sisè participa, per segon any, en un nou projecte internacional en el qual l’anglès esdevé un vehicle de comunicació real. Per a més informació aneu a la secció “Projecte Global Scholars” en aquesta mateixa web. Enguany el centre compta amb el valuós recurs d’un “language assistant”, un assistent de conversa nadiu concedit pel Departament que treballa juntament amb els especialistes d’anglès i que durant la setmana passa pels diferents grups per donar suport a la part de llengua oral i conversa en anglès.

  2- Escola arrelada a l´entorn i respectuosa amb el Medi Ambient.

L´Escola Gras i Soler és una escola oberta a l´entorn. Entenem aquest com l´espai que parteix de la més estricta proximitat al centre i que acaba abraçant el món sencer.

Això suposa:

– Conèixer l´entorn, partint sempre del món pròxim al nen (barri, poble) fins arribar a coneixements i fets que afecten el món en general.

– Participar i implicar-se en activitats a diferents nivells:

– Activitats de la ciutat.

– Activitats generals referents a temes importants de reflexió.

– Participar en projectes que suposin una relació directa i positiva amb la comunitat.

– Obrir l´escola a la participació de la comunitat:

– Participació de les famílies en activitats escolars o activitats directament relacionades amb el procés educatiu dels infants.

– Programar activitats de relació amb l´entorn: sortides, colònies…

– Promoure la participació de l´alumnat en les activitats que s´ofereixen a la ciutat: teatre, espectacles infantils …

– Volem una escola que sensibilitzi a tota comunitat educativa sobre el respecte al medi ambient. Que sigui respectuosa amb l´entorn. Volem treballar per la sostenibilitat: gestió de recursos, residus, estalvi energètic…

3. Escola aconfessional i pluralista.

Tenint en compte la condició d´escola pública dins un marc constitucional on l´Estat es defineix com a laic i, tenint en compte les religions admeses per l´estat, a l´escola només es podran impartir classes d´aquestes religions quan els pares dels alumnes ho hagin sol·licitat, tal com  preveu la normativa vigent, i després que les autoritats jeràrquiques de cada una d´aquestes religions hagin designat la persona responsable per a impartir-la, amb el vistiplau de la Delegació territorial d´Ensenyament. Actualment s’ofereix l’opció de cursar l’assignatura de religió catòlica o la d’educació en valors. L´escola respecta les diferents maneres de pensar i és oberta a tothom. Educa per a la llibertat i la responsabilitat, i per a l’adquisició d’hàbits i conductes que fan dels seus membres persones socials dignes de la comunitat on viuen.

4- Escola ca educadora i no sexista.

L´escola educa per a la convivència i respecte als altres, basant-se en la coeducació, sense cap mena de discriminació per raó de sexe. Promou la igualtat de les persones.

A l´escola es vetllarà per la desaparició dels rols clàssics per raons de sexe i gènere. Cal fer veure que tothom és igual, té les mateixes possibilitats, els mateixos drets i els mateixos deures.

 5- Escola que fomenti els bons hàbits alimentaris i de salut.

A l´escola s’hi dóna molta importància a l´alimentació saludable. Per aquest motiu es fomenta el consum de fruita i entrepans amb la participació a la campanya “Esmorzar saludable” engegada des de l’Ajuntament d’Esplugues.

6- Escola solidària i tolerant.

Educa per a la justícia, la solidaritat i la no discriminació.

7- Escola Inclusiva.

Entenem la diversitat com una realitat constant a la nostra societat i la vivim a l’escola com un fet molt enriquidor. El Projecte Educatiu conté un enfocament inclusiu. Recolzem l´educació inclusiva “ com un procés pel qual s´ofereix a tots els infants, sense distinció de cap capacitat, raça o qualsevol altra característica,   “l´oportunitat de continuar sent membre de la classe ordinària i d´aprendre dels seus companys i juntament amb ells, dins l’aula” ” (Stainbach, 2001).