Història

L’escola Gitanjali la van fundar tres mestres joves amb molta empenta i amb una visió de l’educació molt diferent de la que hi havia en aquell moment de manca de llibertats i en ple franquisme. Aquestes tres mestres eren la Mercè Illana, la Roser Padrós i la Teresa Giné posteriorment també s’hi va afegir la Teresa Lleal. L’escola va obrir les seves portes per primera vegada el dia 2 de novembre de 1962, ara fa 55 anys al Passatge Ventós Mir.

Les bases pedagògiques en les que es van inspirar es fonamentaren en Pestalozzi, Froebel, Decroly i Montessori. La raó de la tria del nom de l’escola va ser perquè les mestres fundadores es sentien completament identificades amb l’obra de Tagore, educador-escriptor nascut a Calcuta, que havia guanyat el Premi Nobel de literatura amb un llibre de poemes intitulat Gitanjali. Entre altres motius també  pel fet que aquest nom  no podia ser traduït al castellà com obligaven les autoritats del moment.

Després de superar molts entrebancs, canvis d’edifici… la Cooperativa de Mestres s’integrà al col·lectiu CEPEPC que lluitava per convertir les escoles que en formaven en públiques. L’Escola es va integrar oficialment a la xarxa pública, el dia 16 de gener de 1986.

Actualment l’escola està integrada en diversos col·lectius:

Textos de referència:

• Per conèixer la seva història no hi ha res millor que els testimonis dels qui l’han viscuda i l’estimen per això us deixem un text que la M.Teresa Giné, una de les fundadores, va escriure quan vam celebrar els 50 anys.
  •  Monés i Pujol-Busquets, JordiEscola Gitanjali. Els primers quaranta anys. Edita: Gestió i Promoció Editorial, SL (octubre 2002).
  • Viquipèdia.