Setmana Europea de la prevenció de residus

PER UNA ESCOLA MÉS SOSTENIBLE… L’ESCAMOT VERD
DE LA DOVELLA i LA SETMANA EUROPEA DE LA
PREVENCIÓ DE RESIDUS

A l’Escola Dovella veiem la necessitat de comprometre’ns amb diferents accions de  Sostenibilitat, per això enguany ens plantegem reprendre o iniciar noves actuacions col·lectives que parteixin del compromís de tothom amb el nostre món.

Volem continuar propulsant l’Escamot Verd que vàrem crear el curs passat tot assignant diferents eixos d’intervenció a cada escamot. A partir d’aquí es dialoguen i concreten les propostes que després recollim i portem a les aules. Els alumnes que formen part de cada escamot són el portaveus del què es parla a les reunions i poden aportar idees, propostes dels seus grups.

Per facilitar aquest intercanvi i comunicació hem valorat que aquests traspassos escamot-aula es plantegin a partir de la idea de padrins verds, de manera que quan calgui, els grans ajudin als petits i es guardi una franja horària per fer aquest traspàs.

Creiem que tota la comunitat educativa s’ha d’anar conscienciant d’aquells aspectes en els quals tots podem millorar per tal de fer el món una mica més sostenible.  Per això cada eix de treball l’iniciem amb una diagnosi de l’estat de la qüestió per poder fer una reflexió i valoració així com propostes de millora. En tancar el curs valorem com de reals i efectives han estat aquestes propostes i aquests processos de canvi i conscienciació que és la tasca més difícil d’aconseguir.

Aquest curs hem participat per primer cop de LA SETMANA EUROPEA DE LA PREVENCIÓ DE RESIDUS.  La Setmana Europea de la Prevenció de Residus neix d’un projecte de 3 anys que rep el suport del programa LIFE+ de la Comissió Europea. L’objectiu és organitzar durant una mateixa setmana i arreu d’Europa, accions de sensibilització sobre la prevenció de residus.

Una Setmana Europea per:

• Donar a conèixer estratègies de reducció de residus i la política de la Unió Europea i dels seus Estats membres en aquesta matèria.
  • Fomentar accions sostenibles per reduir els residus arreu d’Europa.
  • Fer públic les tasques dutes a terme pels diversos actors mitjançant exemples concrets de reducció de residus.
  • Fer canviar el comportament quotidià dels europeus (consum, producció).

Durant la Setmana Europea de la Prevenció de Residus hem dut a terme a l’escola diferents propostes.

LA PROPOSTA DE LA NOSTRA ESCOLA

Durant aquesta setmana des de l’escamot verd hem propulsat tres actuacions diferents però complementàries on el RESIDU ha estat el protagonista.

El DIMARTS 19 de novembre vàrem compartir la proposta “Cada aula un cine” de l’entitat FICMA compartint a les aules  els curtmetratges relacionats amb els residus.

El DIJOUS 21 de novembre vàrem poder gaudir d’una “Conferència de sensibilització” dirigida per la Yve Ramírez, mare de l’escola que acaba d’escriure el llibre Residu 0, on vàrem poder compartir aquelles accions que fem quotidianament tant a casa com a l’escola i com les podríem convertir en accions una mica més sostenibles. Volem agrair-li a la Yve la seva col·laboració i ajuda en aquest procés de reflexió i aprenentatge.

El DIVENDRES 15 de novembre a la sortida de l’escola vàrem  preparar “La xarxa de la vida”. Aquesta proposta es basa en l’activitat de l’Arbre de la Vida proposada per l’Agència de Residus  i fonamentada en l’antiga creença japonesa segons la qual hi ha un fil vermell invisible que connecta les persones que estan predestinades a conèixer-se.

A l’escola degut a la nostra concepció pedagògica, vinculada al treball per projectes i basada en les connexions que elaborem quan aprenem, hem vist necessari modificar la proposta inicial d’un arbre i reconvertir-la en una gran xarxa que ens vinculi com a comunitat.

Consisteix en una xarxa reciclada d’uns quatre metres sobre la qual pengen els fils amb targetes decorades o escrites per alumnes, mestres, monitors/es, famílies, personal de l’escola i ciutadans individuals del barri que van voler  compartir les seves idees per millorar la reducció de residus. De manera que tot el conjunt ha pogut convertir-se en una gran xarxa que connecta persones i propostes. Aquest projecte tot i ser comunitari ha estat liderat pel grup d’infants de l’Escamot Verd.

OBJECTIUS:

◊ Potenciar i compartir mesures en prevenció de residus.

◊ Conscienciar sobre la producció de residus i, a la vegada, crear un lligam entre persones del centre i altres procedents de contextos diferents i amb punts de vista també diferents.

Aquesta és la nostra xarxa de la vida. Amb l’escamot encarregat de la reducció de residus hi continuarem treballant!!!