Treballar les Habilitats per a la vida a casa amb el “Sigues tu”

Benvolgudes famílies,

Adjuntem un recurs molt interessant per treballar les competències emocionals a casa de la mà del programa “SIgues Tu” que treballem a l’escola:

Des del programa “Sigues tu”, proposem un seguit de recursos per entrenar les habilitats per a la vida en família, aprofitant els dies de confinament pel COVID-19. Es tracta de tallers, vídeos, jocs, cançons, manualitats, dinàmiques, contes…que ens serveixen per desenvolupar les destreses psicosocials amb les nostres filles i fills.

Amb motiu de la pandèmia actual pel COVID-19, el treball continuat a les aules i les sessions per a les famílies s’han suspès temporalment. No obstant, des del programa, es continua fent feina tant amb els equips docents com amb la resta de col·laboradors. L’objectiu és que l’entrenament de les habilitats per a la vida no s’aturi. Amb aquesta intenció, s’ha identificat i catalogat un seguit de recursos que permeten treballar les competències emocionals a casa, en família, de manera senzilla i lúdica, i sense necessitat de tenir coneixements previs sobre el tema.
Aquest directori d’activitats es posa a disposició dels centres educatius, les associacions de pares i mares i altres entitats col·laboradores per tal que el difonguin entre les famílies. Des de Dipsalut, també procurem donar-lo a conèixer a la ciutadania.
A continuació, enumerem alguns d’aquests recursos. En la breu explicació que acompanya cada proposta, hi trobareu informació útil com quina o quines competències emocionals es treballen o per a quina edat es recomana:

Per treballar l’autoconeixement i l’autoestima

Dinàmica “la meva essència”: ens ajuda a entrenar la consciència i l’autoconeixement dels infants. Per fer-ho els demanarem que reflexionin sobre el que els agrada d’ells mateixos, amb què s’ho passen bé o de què se senten orgullosos, amb l’objectiu de desenvolupar una autoestima positiva.

Dinàmica “el meu arbre”: ens permet treballar, a través del dibuix d’un arbre, la consciència sobre com som, quines habilitats o capacitats destaquem en nosaltres, què hem aconseguit. De la mateixa manera, podem ajudar els infants a descobrir noves capacitats de les que no eren conscients.

Per al reconeixement i gestió dels sentiments i les emocions

Dinàmica “endevinar emocions”: proposa una sèrie de situacions. L’infant ha de representar l’emoció què creu que es desperta en cada cas. Pot ajudar-nos a identificar i reconèixer, a través del joc, les emocions que sentim en situacions quotidianes.

Recull de músiques classificades per les emocions que transmeten: ens poden servir per jugar amb els infants a endevinar a quina emoció correspon cada música i debatre si hi estan o no d’acord.

Maneig de la tensió i l’estrès

Taula de moviments amb música: permet practicar la consciència corporal i la gestió de les tensions i l’estrès amb els infants, en família. Són poc més de 7 minuts per divertir-nos d’allò més.

Fabricar a casa el pot de la calma:  es tracta de fer una activitat artística i creativa que a la vegada ens permeti posar en pràctica tècniques de relaxació.

Comunicació interpersonal

Curtmetratge Cuerdas:  Va guanyar un premi Goya l’any 2014. Explica la especial història d’amistat entre un nen i una nena. Pot ajudar-nos a reflexionar amb els infants sobre la importància d’apreciar la diversitat dels éssers humans i les diferents maneres possibles de comunicar-nos.

Contes en directe, l’Albert de Gra de sorra que va col·laborar amb el “sigues tu” fent un espectacle d’emocions a les escoles el curs passat, ens ofereix contes de bona nit en directe per tota la família. Sessions: Divendres 20 a les 20:30h (La Rinxols d’Or en versió pròpia), Dissabte 21 a les 20:30h (Els portadors d’estrelles) i Diumenge 22 a les 20:30h. Heu d’entrar a Instagram Live i buscar el compte Gra de sorra.

Negociació i rebuig

Podem fer “el joc del boli” per entrenar la comunicació assertiva. En parelles, haurem d’intentar que l’altre es quedi un bolígraf, podrem utilitzar tots els arguments que vulguem per fer-ho. Posteriorment ens canviarem els papers. Llavors reflexionarem sobre el que hem sentit i pensat en una o altra posició, promovent els comportaments més assertius.

Empatia

El conte el Cazo de Lorenzo explica la història d’en Lorenzo, que es veu obligat a portar sempre amb ell un pot de color vermell. Aquesta metàfora ens permet experimentar empatia, reflexionar i prendre consciència dels sentiments i les emocions de les persones que pateixen algun tipus de discriminació.

Col·laboració i treball en equip

Dinàmica “la torre d’espagueti” consisteix a construir, en família, una torre, el més alta possible, amb només 3 materials: 20 espagueti, celo i un tros de corda . Ens permet experimentar el treball en equip per assolir un objectiu comú.

Advocació i defensa

Us proposem que els infants facin un dibuix, un eslògan o algun altre material explicant la importància de quedar-se a casa per prevenir el contagi del Coronavirus i penjar-lo a la finestra, a les xarxes socials…Més endavant, quan tornin a l’escola o a quedar amb els amics, també els podran compartir. Activitats com aquesta ens ajuden a treballar la capacitat d’implicar-se en una causa, de mantenir una actitud constructiva vers el conflicte i la capacitat d’influència i de persuasió per incidir en la millora del bé comú i generar canvis.
Us deixem també un recull d’imatges inspiradores, que ens poden ajudar a debatre amb els infants.

Presa de decisions i solució de problemes

Dinàmica “Resolem problemes en família”: podreu posar en pràctica la presa de decisions i solucions de problemes per a resoldre els conflictes del dia a dia i pactar rutines a casa. Especialment indicada per establir i consensuar el que farem durant aquests dies de confinament a casa.

El joc “cerquem el tresor” és una espècie de Gimcana, és a dir que cal trobar un objecte, que a més pot ser un premi per qui el trobi; com una bossa de crispetes o una xocolatina. Ajudarà als infants a treballar el pensament lògic i la resolució de problemes de forma lúdica.

Pensament crític

Vídeo Canviem el conte (a partir de 9 anys) permet reflexionar sobre les temàtiques d’alguns contes clàssics, sobre els estereotips de gènere i els discursos que reforcen la normalització de la violència masclista

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>