EDUCACIÓ EMOCIONAL

EL PROJECTE  ARAKI

El Projecte Araki sorgeix de la il·lusió i el convenciment que el benestar emocional és la base per construir una vida plena i feliç. Malgrat que és ara quan es fa més visible, fa dos anys que l’Araki s’ha estat gestant amb la formació de tot l’equip docent del programa GROP de la Universitat de Barcelona. És per tant, un projecte d’Educació Emocional de centre, transversal i global que implica a tota la comunitat educativa: alumnes, mestres, personal no docent, monitoratge i famílies.

L’objectiu principal que ens proposem amb l’Araki és esdevenir una escola emocionalment competent, que para, respira, observa, batega, escolta, abraça, ajuda i acompanya les emocions. Per fer-ho, cal primer de tot entendre com en són d’importants les nostres emocions en el dia a dia, doncs determinen com veiem el món, com ens relacionem, quin concepte tenim de nosaltres i dels altres, i alhora, quines són les nostres capacitats per encarar reptes, concentrar-nos i aprendre.

És, per tant essencial conèixer, identificar i acceptar el nostre estat emocional per valorar què necessitem en cada moment i per tant regular-nos: estar sola una estona, parar d’allò que ens amoïna, respirar, posar límits, rebre o no contacte físic, etc.

Creiem que conèixer-nos emocionalment és bàsic per contribuir a l’autoconeixement i per construir relacions basades en el respecte, i per viure d’una manera més conscient.

Partint d’aquests fonaments, l’Araki es desplega en tres eixos per tal de propiciar la participació de tots i totes:

• Treball diari:

Consciència emocional: Des de P3 fins a 6è, cada dia en arribar a l’escola, els alumnes i mestres dediquen uns minuts a prendre consciència del seu estat emocional i ubicar-’hi. Per facilitar aquest moment i fer-lo més visual, a les aules hi ha uns “mesuradors” d’emocions, on fàcilment els alumnes poden situar-se en base a com se senten en arribar a l’escola.

Aquesta rutina s’enfoca en l’exercici de prendre consciència i adonar-se de què ens passa per dins, identificar aquest estat i legitimar-lo, i observar alhora l’estat dels companys, podent desenvolupar actituds d’ajuda i respecte envers com se senten els altres (ex: veig que un company avui està trist, i potser no lo faré una broma, o li preguntaré si necessita ajuda). Per altra banda, aquest moment ajuda a desenvolupar d’alfabetització emocional per guanyar registre  i anar aprenent a trobar amb més exactitud com ens sentim.

Regulació emocional (aquietament i tornada a la calma): Cada dia després de l’esbarjo, tot l’alumnat realitza petites dinàmiques d’aquietament i tornada a la calma. L’objectiu és regular l’estat emocional, mental i físic amb el que arriben del pati (agitació, eufòria, ràbia, pulsacions altes, respiració accelerada…) i tornar a la calma per disposar de nou de l’atenció, la concentració i la tranquilitat per poder realitzar les activitats previstes per la sessió.

Es realitzen breus dinàmiques per calmar-se, i connectar amb un mateix des de la serenor: meditacions guiades, vídeos amb indicacions concretes (fer moviments suaus, petits massatges i /o estiraments) respiracions amb consignes i visualitzacions. En acabat, s’intenta que els alumnes puguin verbalitzar quins canvis han notat pel que fa al seu estat inicial respecte de l’estat final.

• Treball regular:

Hi ha competències emocionals que cal treballar amb aprenentatges específics i requereixen de dinàmiques i activitats d’aplicació on l’alumnat pugui vivenciar, reflexionar, comunicar, sentir compartir aquests aprenentatges tot connectant-nos amb la seva pròpia història i experiències vitals, ja siguin individuals o relacionades amb els seus companys/es.

Les sessions Araki dels divendres a la tarda tenen l’objectiu de donar a conèixer, identificar i treballar sobre les diferents competències emocionals a través d’un ampli ventall de propostes adaptades a les característiques dels grups i al seu moment maduratiu.

A poc a poc, els alumnes van adquirint diferents habilitats: reconèixer  les seves pròpies emocions  , poder expressar-les , saber gestionar-les de forma correcta,  tenir una  bona autoestima , saber escoltar els altres, comunicar-se assertivament, aprendre a resoldre els conflictes, tenir empatia, …

Volem ser una escola emocionalment intel·ligents, escoles sensibles que deixin entrar la vida al mateix temps que miren cap al món.

• Treball Puntual:

L’Araki es desplega més enllà de les aules, tot integrant-se com a filosofia d’escola. És per tant indispensable que tota la comunitat educativa en formi part. El treball Puntual engloba totes aquelles activitats i iniciatives que serviran per enriquir el projecte. Poden ser activitats festives, didàctiques, formatives i de diferent tipologia (reunions, xerrades, tallers, activitats lúdiques), amb l’objectiu de créixer en el coneixement de les emocions, vincular-se afectivament amb l’escola i acompanyar l’alumnat en el seu autoconeixement i aprenentatge.

Com a projecte viu i participatiu, les activitats puntuals podran variar al llarg dels cursos, però sempre tindran la missió inclusiva i de cohesió.

Tots junts i juntes fem possible el projecte Araki.