AMBIENT AL TORRENT

Les criatures d’i3, i4 i i5 fem AMBIENT AL TORRENT. Aquest projecte sorgeix de la necessitat i curiositat natural que tenen els infants per entendre el món que ens envolta. I és que la realitat és fora de l’escola. El contacte amb la natura té grans beneficis per al benestar físic i emocional. La proposta es basa en la descoberta, l’experimentació, la creativitat i el joc. Són activitats sensorials, motrius, socials, emocionals.

PRINCIPIS EN ELS QUE ES BASA LA PROPOSTA

El projecte segueix els principis de l’escola de bosc, ja que és duu a terme en un entorn natural; és un procés a llarg termini (observem el canvi estacional); fonamenta el desenvolupament holístic i integral de les criatures, amb el joc com a eina d’aprenentatge natural dels infants; es dóna més importància al procés que al resultat. Oferim el benefici del risc, sortir de la zona de confort per posar-nos a prova i aprendre (sempre des d’una base de seguretat).

La proposta es basa en els principis metodològics de l’aprenentatge que recull el document de la Fundació Bofill, en destaquem els principals (no els únics): l’alumne és el centre de l’aprenentatge; socialització; desenvolupament emocional; individualització, personalització i atenció a la diversitat; aprenentatges significatius (funcionals, interessants, motivadores…) i globalitzats (de diferents àrees); el valor de l’esforç; avaluació continuada; creativitat i pensament crític.

 

OBJECTIUS

Tot i que el treball és molt ampli, tenim clars els tres grans objectius: Conèixer l’entorn proper (la rasa de Masmolets) per fomentar la seva curiositat i comprensió del món que els envolta; Gaudir de la natura per despertar la seva curiositat i el respecte pel medi ambient; i, finalment, conviure en comunitat per promoure un aprenentatge integral que inclogui aspectes socials i emocionals.

A més a més, es treballen els objectius 13 i 15 de l’agenda 2030 (ODS).

ORGANITZACIÓ

L’organització i planificació dels espais i del temps d’aprenentatge són dos eixos de coordenades en la planificació d’aquesta proposta. Hem posat especial atenció procurant respondre a criteris pedagògics, sobretot els interessos i les edats dels infants.

El projecte s’ha iniciat al febrer i l’hem continuat fins a final de curs, fent una sortida setmanal.

La proposta ha cridat l’atenció a la comunitat educativa, a qui hem convidat. Així, a vegades gaudim de la companyia de nens i nenes de primària, de famílies…

Cada sessió consta d’una seqüència temporal.

Fem camí. A mig matí iniciem l’aventura cap al torrent. El trajecte és una part de gran valor dins d’aquesta proposta: ens aturem per compartir les descobertes, compartim petites converses, ens cuidem davant els possibles perills… Amb la mestra de música hem creat una cançó que conté els objectius de l’activitat.

Petita benvinguda. Ens reunim un moment breu per saludar-nos i recordar les tres grans normes: Cuido el meu cos i el meu cor (per exemple: hidratar-se, posar-se o treure’s roba, evitar aixecar pedres perquè no sabem quin animal pot haver-hi sota, moure’s dins els límits…); cuido el cos i el cor dels altres (Per exemple, procurar comunicar-se assertivament, desplaçar-se fins al torrent com una pinya…); i, finalment, cuido l’entorn i el material (Per exemple, parlar fluixet per no destorbar els animals; anar al lavabo abans de sortir, arrencar trosset petit de les plantes i sempre de forma justificada; mantenir el material en l’espai de cada ambient.

Joc lliure. Durant aquesta estona preparem els ambients amb la col·laboració d’infants voluntaris.

Rotllana d’inici. Seiem formant un cercle, cantem una cançó que ens ajuda a respirar al mateix ritme, a aturar-nos i centrar l’atenció per gaudir de l’experiència des de la calma.

Ambients. Actualment, oferim un d’art, descoberta, experimentació i jocs/ contes i cançons. Les propostes són de lliure circulació, els infants saben que han de saludar en arribar, recollir el material en acabar i avisar que canvien d’espai.

Rotllana final. Ens retrobem a la rotllana per fer un petit tancament. En aquest moment es fa una avaluació general de la sessió. Compartim allò que ens ha sorprès/agradat/ espantat/ après…

Camí de tornada.

EL MATERIAL

La premissa de base és aprofitar els recursos que ofereix la natura: les fulles dels pins són pinzells, estampem diferents textures, els tints són fang o plantes xafades… De totes maneres, necessitem cert material que transportem amb un carro. Procurem que aquest sigui l’indispensable i que no distregui l’atenció de l’observació: lupes, llibres de medi, recipients, càmera fotogràfica, farmaciola…

No deixem cap deixalla ni marca en el medi. De fet, portem una paperera i unes pinces per recollir alguna deixalla que podem trobar.

Les criatures i les seves famílies estan assabentades de l’activitat i preparen l’equipament per a l’ocasió: cantimplora, gorra, protector solar, anti-mosquits, calçat i roba còmoda…

Cada infant té la seva caixa dels tresors on guarda allò que considera valuós.

Cliqueu aquí per veure el vídeo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>