PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE

Projecte educatiu
CEIP ALFRED MATA
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
1.- INTRODUCCIÓ
2.- ANÀLISI DEL CONTEXT
3.- COM SOM, COM VOLEM SER. (Trets d’identitat).
3.1.- Escola catalana.
3.2.- Escola inclusiva, entesa com inclusió acadèmica i social.
3.3.- La proposta educativa, adreçada a adquirir valors vinculats amb la concepció inclusiva de l’educació.
3.4.- La metodologia, adequada a la diversitat, que capaciti l’alumnat com a agents de canvi, i per tant, que els habiliti per a la crítica, per l’assumpció dels valors pertinents i d’estratègies eficaces per fomentar aquesta transformació.
3.5.- La implicació i la participació dels diferents agents educatius en l’educació i en els processos de transformació social.
4.- ORGANITZACIÓ
5.- APROFITAMENT DELS RECURSOS PERSONALS I MATERIALS
6.- ANNEXOS

Projecte educatiu
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
1.- INTRODUCCIÓ
El CEIP Alfred Mata som un equip de mestres que hem assumit el compromís de fomentar, per a tot l’alumnat, una actitud participativa, curiosa, crítica i investigadora, que esdevindrà la base de la seva educació. És una escola amb una plantilla de mestres estable, on tots i totes treballem en equip, coordinats, col·laborem en la planificació, participem en la presa de decisions, ens trobem compromesos en la innovació i ens responsabilitzem de l’avaluació de la pròpia pràctica. Som una escola oberta a les famílies i a altres agents educatius, que tenen un alt nivell d’implicació.
2.- ANÀLISI DEL CONTEXT
El nostre centre educatiu està ubicat enmig del poble de Puig-reig, municipi de la comarca del Berguedà. Destaquem l’origen autòcton d’una gran part de la població, tot i que actualment hi venen a viure famílies provinents de la perifèria de Barcelona i alguns immigrants d’altres països. Gairebé tot l’alumnat parla català.
El recinte escolar té una superfície total d’uns 500 metres quadrats, ocupada per tres edificis escolars. Aquest terreny fou cedit per l’industrial tèxtil Sr. Alfred Mata per a construir la primera escola de la localitat. L’escola està composta de diversos edificis. El primer consta de planta baixa, on hi ha ubicats els despatxos de direcció i secretaria, serveis sanitaris per a professors i per als alumnes, recinte de calderes de calefacció, sala de professors i reprografia. A més s’hi troben tres aules, actualment destinades a cicle inicial. A la primera planta hi podem trobar quatre aules destinades a Cicle Mitjà i Cicle Superior, una aula d’Informàtica, una aula habilitada per Educació Especial i Audiovisuals, i serveis sanitaris per a professors i alumnes. El segon edifici consta de planta baixa, on hi ha ubicat el menjador, la cuina, una aula d’experiències i un petit espai destinat a magatzem o arxiu. A la primera planta hi podem trobar tres aules, la d’anglès, la de música i l’altra la Biblioteca, serveis sanitaris per a mestres i alumnes i una petita aula de tutoria. El tercer edifici consta de planta baixa, on hi ha l’aula de P3, una aula de jocs, una altra de serveis diversos, un espai de tutoria per educació infantil i un petit porxo, i a la primera planta hi podem trobar tres aules, una per P4, una altra per P5 i la del mig per a psicomotricitat. El pati d’esbarjo, voltat per tanques, té dos espais separats pel mateix edifici principal, que es comuniquen pels costats. El pati anterior té una pista de futbol-sala i de bàsquet, amb superfície encimentada, dues petites arbredes, al davant i al costat de la pista, dues construccions de fusta i un sorral. Al pati posterior hi ha un petit hort, una superfície encimentada que s’utilitza com a pista de futbol o bàsquet, un sorral, tres construccions lúdiques de fusta i plàstic per als nens i nenes d’Educació Infantil i un pati amb tanques vermelles amb un sorral al seu interior. La resta, amb una superfície de terra, ciment i grava, conté espai lliure. A la part oriental del pati hi ha una zona enjardinada, la “Muntanyeta”.
El centre ofereix el servei de transport escolar per als alumnes de nuclis de població allunyats de l’escola. Disposa de menjador amb cuina pròpia. Aquest servei s’utilitza Projecte educatiu bàsicament pels alumnes de transport, però alhora hi ha una gran quantitat d’alumnat de la població que s’hi queda a dinar. Compta amb servei d’acollida matinal, des de les 8 del matí, i acollida de tarda, de 5 a 7, pels alumnes que ho necessitin.
3.- COM SOM, COM VOLEM SER. (Trets d’identitat).
El nostre Projecte Educatiu de Centre es fonamenta, entre d’altres documents, amb el Projecte Educatiu Marc, que vam elaborar entre un col·lectiu de centres de la comarca i que conté els principis següents:
– L’educació per a totes i tots en contextos habituals.
– L’assoliment d’unes màximes competències.
– El creixement personal, la relació i el desenvolupament dels altres, en el marc d’un context sostenible.
– La capacitació per viure en democràcia.
– La formació del professorat.
El “com volem ser”, s’organitza en diferents apartats:
3.1.- Escola catalana.
Volem ser una escola que educa en la cultura, en les polítiques i en les pràctiques que van a favor de consolidar el país, que està profundament arrelada a l’entorn i que respecta i vol aprendre de totes les altres cultures.
3.2.- Escola inclusiva, entesa com inclusió acadèmica i social.
Entenem l’escola inclusiva com aquella que inclou acadèmicament tot l’alumnat del territori, i és inclusiva, alhora, des del punt de vista social.
La inclusió acadèmica.
Entenem la inclusió acadèmica com l’educació de qualitat per a tothom en contextos ordinaris. Suposa adequar les programacions dins les aules ordinàries, perquè s’ajustin a la diversitat de nivells, ritmes i interessos de l’alumnat. Tenim cura de treballar a les aules ordinàries, tant com sigui possible, amb activitats obertes, o sigui resolubles a diferents nivells de dificultat, tenint cura que les unitats de programació, els projectes i les activitats tinguin un sentit per als alumnes, i que puguin treballar organitzats en equips cooperatius, que els permeti interactuar entre ells.
Suposa també oferir els ajuts a l’alumnat que més ho necessiti, prioritàriament dins les aules ordinàries. Pels alumnes que aquesta atenció no és suficient se’ls ofereix una atenció individualitzada. També es vetlla perquè cadascun dels infants arribi al màxim de les seves possibilitats.
La inclusió social.

Projecte educatiu
Entenem que la inclusió social requereix una visió solidària i compromesa amb l’altre, proper i llunyà; la qual cosa suposa anar a favor d’un món més solidari, més participatiu, més just, més pacífic, més lliure, i dins un entorn
més sostenible. Pretenem que l’alumnat i la comunitat educativa siguin agents de sensibilització i transformació social, s’impliquin en els processos de reflexió, construcció de propostes i realització d’activitats per a aconseguir un món local i global més just. Volem educar l’alumnat per fer-los capaços, dins les seves possibilitats, per intervenir i transformar la realitat. Entenem que l’educació ha d’anar cap a una transformació del món en aquelles grans temàtiques que clarament requereixen ser canviades, com poden ser l’exclusió social. Per tant, creiem que cal canviar la visió purament instrumental de l’escola, des de la qual es van a formar individus adaptats al sistema, sobretot des del punt de vista socioeconòmic, i avançar en la funció transformadora de l’escola, posant èmfasi en el camí cap a un món millor per a totes i tots. El projecte educatiu ha d’esser un projecte compartit per tota la comunitat educativa, des del claustre, l’AMPA, l’alumnat i les diferents entitats del municipi.

Annex 1 :
Decàleg escoles solidàries.
Capacitació de l’alumnat amb les competències bàsiques.
Considerem que l’alumnat a finals de primària ha de ser competent, des d’un punt de vista comunicatiu, artístic i cultural, en el tractament de la informació digital, en la matemàtica, en aprendre a aprendre, en la iniciativa i autonomia personal, en la interacció amb el món físic i en la temàtica social i ciutadana. Per això adaptem el projecte curricular de centre perquè s’ajusti a les característiques de tot l’alumnat a qui s’adreça, veient com es concreta en les diferents àrees.
3.3.- La proposta educativa, adreçada a adquirir valors vinculats amb la concepció inclusiva de l’educació.
Pretenem fomentar una educació emfàticament humanista; amb uns valors que vagin autènticament a favor dels drets humans, la justícia social basada en l’equitat i el diàleg. Que facilitin l’entesa entre diferents col=lectius, les
formes de ser idiosincràtiques que ens identifiquen com a poble i que mereixen ser conservades. Això requereix adquirir uns valors que vagin a favor del desenvolupament personal, de la cura de l’altre proper i llunyà, la participació pel bé comú i la sostenibilitat dels contextos. Entenem la diferència com una font de riquesa, que promou el respecte i accepta la ideologia pròpia de cadascú, la integració i la igualtat d’oportunitats. Així mateix, pretenem fomentar una escola sensible a la sostenibilitat dels entorns, en la línia de les Escoles Verdes.
3.4.- La metodologia, adequada a la diversitat, i que capaciti l’alumnat com a agents de canvi, i per tant, que els habiliti per a la crítica, per l’assumpció dels valors pertinents i d’estratègies eficaces per fomentar aquesta transformació.

Projecte educatiu
Aquesta metodologia requereix organitzar-se en un context democràtic participatiu com a institució. Per a l’alumnat suposa disposar d’autèntics espais de participació i de presa de decisions, com són l’assemblea, el consell de delegats i delegades, i la conversa. L’alumnat s’ha de convertir en autèntic agent educatiu. Per tant, s’ha de reconèixer amb capacitat de contribuir a l’educació en temàtiques de medi ambient i de compromís amb l’altre.
L’alumnat ha de participar activament i prendre decisions en el centre, realitzar actuacions que tendeixin a un canvi progressiu de la nostra societat i alhora organitzar accions de cooperació internacional. Això requereix
sistematitzar metodologies que aboquin l’alumnat a analitzar l’entorn físic i l’entorn humà, tant pròxim com llunyà, en temes com: la contaminació mediambiental, el respecte als drets humans, la solidaritat, la resolució de
conflictes mitjançant el diàleg, la riquesa i l’empobriment, el repartiment just dels recursos, la pau, la cura del medi ambient, la redistribució del poder o el foment de la cultura. De l’anàlisi crítica se n’han de desprendre projectes que
suposin la planificació i execució d’accions organitzades i sistemàtiques per col·laborar a la transformació de totes aquestes temàtiques. Entenem que cal una avaluació rigorosa de l’impacta d’aquestes accions. L’avaluació ha de tenir en compte la transformació dels valors i l’avaluació de les estratègies i de les accions emprades per aconseguir aquest canvi. No pot deixar a segon terme la capacitat transformadora dels alumnes. L’alumnat treballarà en projectes de cooperació, solidaritat, respecte als drets humans, aprenentatge servei… Cal incentivar activitats d’investigació per tal que la comunitat educativa pugui reaccionar davant de les situacions d’injustícia i impunitat, emfatitzant l’estudi de la història des d’una òptica humanista. Amb aquesta metodologia
programarem activitats i jornades d’escoles compromeses, en col·laboració amb aquells centres que ja estan treballant des d’aquesta perspectiva.
3.5.- La implicació i la participació dels diferents agents educatius en l’educació i en els processos de transformació social.
En el centre treballem en equip, s’implica tota la comunitat, es comparteixen les experiències, i es busquen sempre maneres de millorar les relacions amb l’entorn, tan pròxim com remot. Es busca fomentar la participació del consell
escolar, les famílies, l’ajuntament, l’ ONG AmésA i altres entitats en projectes de solidaritat. Es té cura de treballar junt amb altres escoles que ja hi estan implicades, per demanar ajut si cal i per col·laborar en tot el que es pugui. Es
mira de crear una organització de centre que inclogui els diferents agents educatius implicats (Ajuntament, ONG, famílies, entitats diverses, associacions de veïns i mitjans de comunicació, residències, assemblea i consell de delegats i delegades…)
4.- ORGANITZACIÓ
Entenem que el centre ha de disposar de l’organització necessària i sostenible per tal de avançar en aquesta línia. L’organització ha de ser eficaç, oberta, participativa, fluida. Creiem que és necessària una comissió que s’encarregui de planificar, dur a terme i anar avaluant totes les actuacions relacionades amb projectes de ciutadania global i de cura del medi. La concreció suposa una organització determinada de centre, horaris, metodologia, continguts a treballar, perquè l’alumnat adquireixi les capacitats que se’n desprenen, i suposa una avaluació precisa, que ens informi dels avenços que s’estan fent en aquest sentit.
Per facilitar el bon funcionament de l’escola existeixen diferents grups de treball interelacionats:
– AMPA, grup de pares i mares molt implicat en l’avenç de l’escola.
– Claustre i Intercicles, reunions periòdiques on es treballa en gran grup o en petit grup, permetent articular-les en un mateix lloc i espai de temps.
– Cicles, reunions setmanals on elaborem les programacions i avancem en les temàtiques educatives que a cada curs prioritzem.
– Comissions, reunions periòdiques de mestres de cicles diferents per treballar alguns temes: informàtica, LIC, biblioteca, riscos laborals, pedagògica, audiovisuals…
– Assemblea i Consell de Delegats, òrgan de participació de l’alumnat en el centre.
– Consell ambiental amb la participació de famílies, alumnat i mestres, que té cura de competències relacionades amb temes mediambientals i de ciutadania.
5.- APROFITAMENT DELS RECURSOS PERSONALS I MATERIALS
L’escola és oberta a totes aquelles persones, entitats, institucions públiques i privades que de manera realista i efectiva treballen en la millora de l’educació.
Tenim especialment en compte:
– Aprofitar la saviesa de la gent gran i les aportacions de les famílies.
– Fomentar una escola amb temps per compartir: idees, aprenentatges, jocs, il·lusions, que la majoria de les activitats que fem siguin projectes compartits entre totes i tots.
– Reutilitzar llibres, diccionaris, calculadores i altres materials de rebuig per conscienciar del seu bon ús i evitar una despesa innecessària.
– Posar les condicions per a fomentar la concentració de l’alumnat en l’estudi i per a mantenir-los atents en les temàtiques estudiades, sense menys tenir la cultura de l’esforç.
6.- ANNEXOS
– Annex 1: “Decàleg d’escoles solidàries”
– Annex 2: “Projecte Educatiu Marc”
– Annex 3: “Projecte lingüístic”
– Annex 4: “Projecte escoles verdes”
– Annex 5: “L’escola que somniem”

Projecte educatiu
……………………………………………………………………………………………………CEIP Alfred Mata

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>