PROJECTE AMBIENTAL DE CENTRE

Anàlisi dels diferents contextos d’ambientalització:
-. Cultura de centre (organització i participació; implicació en l’entorn)
-. Gestió
-. Currículum

DIAGNOSI AMBIENTAL DE CENTRE

Anàlisi externa de l’escola (educació infantil)
Oportunitats
O- Prendre consciència de la importància de tenir cura de l’EA i de la salut.
Recollida selectiva en les diferentsdependències.
Ampliació de l’espai de l’hort i obrir l’experiència a d’altres cicles.
Anar cap a l’hort ecològic.
Amenaces
C- Els temes d’EA fossin un afegit a tot allò que es fa a l’escola.
Anàlisi interna de l’escola
Fortaleses
O- Bona comunicació i forta implicació.
G- Reciclatge del paper.
Participació de l’alumnat en la neteja.
Bona orientació de les aules.
Existència de termòstats que regulen la temperatura.
Bona llum natural i bona sectorització.
Existència dels diferents contenidors.
Arranjament de sorrals.
Enjardinament amb plantes autòctones.
Cura a càrrec de l’alumnat.
Existència de l’hort a cicle inicial.
C- El PEC renovat amb aspectes d’EA
Debilitats
G- Compra de material.
Manquen dispositius d’estalvi d’aigua.
Manca coordinació entre el personal implicat.
C- Desplegar en el currículum temes d’EA.
La implementació d’objectius d’EA

DIAGNOSI AMBIENTAL DE CENTRE

Anàlisi externa de l’escola (cicle inicial)
Oportunitats
O- Compra de productes de comerç just.
Polítiques conjuntes amb els altres centres educatius, que ja formen part de les Escoles Verdes.
Amenaces
C- Els temes d’EA fossin un afegit a tot allò que es fa a l’escola.
Anàlisi interna de l’escola
Fortaleses
O- Assemblees de classe i generals.
Consells de delegats/des.
Implicació de l’ED en temes d’EA.
G- L’hort.
Els éssers vius.
C- Bona coordinació d’EA a nivell de cicle.
L’escola inclusiva
Debilitats
G- Compra de material.
Manquen dispositius d’estalvi d’aigua.
Manca coordinació entre el personal implicat.
C- Poca implicació d’òrgans col—legiats amb l’EA.
Manca de seguiment de l’alumnat en qüestions d’EA.
No hi ha un pla d’activitats clares amb el repartiment de funcions per a acomplir els objectius del PEC.
L’EA està poc coordinada a nivell d’etapa.

DIAGNOSI AMBIENTAL DE CENTRE

Anàlisi externa de l’escola (cicle mitjà)
Oportunitats
O- Polítiques conjuntes amb els altres centres educatius, que ja formen part de les Escoles Verdes.
Amenaces
C- Els temes d’EA fossin un afegit a tot allò que es fa a l’escola.
Anàlisi interna de l’escola
Fortaleses
O- Bústia de suggeriments
Correus electrònics a les famílies.
La pàgina web
Proposta adreçada a les famílies: “Ofereix el teu saber”.
Implicació de l’ED
G- El menjador de l’escola (productes de la zona i reducció de l’embalatge).
Bon ús dels espais
Debilitats
O- Manca d’organització.
Poca coordinació amb l’equip de neteja.
Poca implicació d’alguns mestres i alumnes.
G- Aïllament de l’edifici.

DIAGNOSI AMBIENTAL DE CENTRE

Anàlisi externa de l’escola (cicle superior)
Oportunitats
O- Polítiques conjuntes amb els altres centres educatius, que ja formen part de les Escoles Verdes.
Amenaces
C- Els temes d’EA fossin un afegit a tot allò que es fa a l’escola.
Anàlisi interna de l’escola
Fortaleses
O- La bona predisposició de tothom.
Una bona conscienciació.
La pàgina web
Proposta adreçada a les famílies: “Ofereix el teu saber”.
Implicació de l’ED
G- Reutilització dels llibres.
L’alumnat informa d’avaries en les instal—lacions.
Bon ús dels espais
C- Interessant la incorporació de L’EA al PEC.
L’alumnat rep informació sobre BPA.
Trobar estratègies adequades.
Debilitats
O- Manca d’organització.
Poca coordinació amb l’equip de neteja.
Poca implicació d’alguns mestres i alumnes.
G- Aïllament de l’edifici.
C- Aprofundiment del treball assembleari a l’aula.

PLA DE COHESIÓ AMBIENTAL DE CENTRE

Línies estratègiques i/o eixos d’actuació
Aquesta enumeració correspon a possibles línies estratègiques o d’acció per a l’ambientació d’un centre. Cada un dels ítems queda definit per un seguit d’actuacions possibles i concretes a programar en els diferents programes d’acció.

PARTICIPACIÓ

1. Explicitar als documents institucionals del Centre (PEC, PCC …) la condició d’escola verda.
2. Interaccionar de manera activa amb l’entorn social (proper o llunyà) essent susceptible als canvis.
3. Elaborar documents, consolidar nous òrgans de decisió i disposar de temps per desenvolupar actuacions de millora. Millorar l’organització en funció de noves tasques i responsabilitats.
4. Potenciar la comunicació.
5. Millorar la relació amb els pares i les mares per un treball conjunt.

GESTIÓ

6. Aconseguir un ús racional del paper.
7. Modificar a través de petites reparacions els problemes ambientals de l’edifici.
8. Implicar l’alumnat i professorat, i del Centre en general, en la neteja i
manteniment del centre.
9. Reduir dels residus i posterior recuperació a través d’una recollida selectiva.
10.Aplicar a nivell curricular del tema dels residus.

PLA DE COHESIÓ AMBIENTAL DE CENTRE

11.Evitar la contaminació acústica. Millores en la infraestructura.
12.Crear zones enjardinades amb plantes autòctones i amb poc tractament.
13.Promoure l’existència d’un hort, granja escolar o bassa al centre.

CURRÍCULUM

14.Introduir de forma explicita en el PEC i el PCC objectius relacionats amb el medi i el comportament vers el medi.
15.Reconèixer l’EA com un dels eixos transversals prioritaris en el disseny i execució del les programacions.
16.Promoure el treball en equip de tot el professorat per portar a terme activats d’EA conjuntes o bé establertes a cada cicle i àrea.
17.Implicar de manera directa l’alumnat en el treball de temes ambientals: discussió, investigació, responsabilitats, informació …
Objectius a assolir:

PARTICIPACIÓ

1. Definir els trets d’identitat del Centre respecte als continguts d’Educació Ambiental.
2. Col—laborar en els grups o associacions del municipi o barri en campanyes de reciclatge, neteja, denúncies, etc.
2. Establir contactes amb altres centres educatius del nostre àmbit i de fora per intercanviar dades o idees de millora.

PLA DE COHESIÓ AMBIENTAL DE CENTRE

3. Propiciar que el comitè ambiental del centre defineixi i caracteritzi l’entorn proper al centre, en dirigeixi la posada en funcionament de mesures, n’avaluï els progressos i en comuniqui els resultats.
3. Disposar del temps i espai suficients per facilitar la comunicació entre els agents implicats en l’organització del centre.
3. Disposar de mesures que permetin dedicar més temps al professorat, per la implantació de millores ambientals. Disposar d’elements de comunicació (panells als vestíbuls, agenda escolar, correspondència familiar,…) per tal que els alumnes, famílies i el propi centre rebin informació/formació sobre bones pràctiques
ambientals.
4. Definir i potenciar els canals de comunicació entre els diferents col—lectius que conformem la comunitat educativa.
5. Facilitar l’entrada al Centre als pares, mares i altres persones interessades i/o implicades.

GESTIÓ

6. Promoure en el centre una transmissió cultural sense fer servir paper com a únic suport.
10. Realitzar una política d’estalvi de paper en el centre:

– Fer només les fotocòpies o impressions necessàries.
– Utilitzar el paper per les dues cares.

PLA DE COHESIÓ AMBIENTAL DE CENTRE

– Conèixer les funcions de la fotocopiadora que permetem reduir el consum depaper.
7. Incloure el manteniment del centre com a tasca curricular, com a element transversal i en mòduls específics, crèdits variables, i /o UAC (unitats d’actuació curricular) .
7. Aprofitar la franja comuna dels dimecres i divendres per tirar endavant aquestes tasques.
8. Augmentar la participació i el compromís dels alumnes, mestres… en la neteja i la conservació del Centre.
9. Seguir una política de recomanacions als alumnes per tal de disminuir la quantitat de residus produïts.
9. Promoure entre els alumnes la participació en la recollida selectiva de residus.
9/10. Reutilitzar els envasos a les classes de plàstica, tecnologia i/o jardineria.
9. Facilitar la recollida selectiva amb diferents contenidors, que garanteixin una operació fàcil de buidatge.
9. Fer una recollida selectiva dels residus vegetals.
9. Aprofitar els residus orgànics i generar-ne compost.
10. Realitzar un estudi dels diferents tipus de residus que genera el Centre, realitzar-ne una quantificació d’aquests i el seu tractament.
10. Quantificar i situar les papereres i els contenidors que siguin necessaris en funció dels espais i de les activitats.

PLA DE COHESIÓ AMBIENTAL DE CENTRE

11. Promoure mesures que redueixin el soroll a l’interior del centre:
– Minimitzar el soroll en els passadissos i escales.
– Parlar fluix, pensant en els altres.
– Anar en compte a l’hora de moure taules i cadires.
12. Procurar que existeixi, majoritàriament, vegetació autòctona: afavorirà l’estalvi de l’aigua i la reducció de l’ús de fertilitzants.
12. Tenir cura dels espais enjardinats exteriors com a responsabilitat dels alumnes i mantenir-ho inclòs en el disseny del centre com a element transversal i en mòduls específics, crèdit variable, i UAC (unitats d’actuació curricular) .
13. Promoure l’existència d’alguna mena d’hort o granja escolar en el centre.
13. Incentivar la participació dels alumnes en el manteniment de l’hort o granja escolar.
13. Produir i utilitzar el compost orgànic per adobar les plantes de l’hort.
13. Promoure les següents funcions, a l’hort escolar:
– Contactar amb els agricultors de la zona per recollir consells i ajuts.
– Preparar fitxes per al seguiment dels cultius.
– Seleccionar i preparar llavors adaptades a les condicions locals.
– Conèixer mètodes tradicionals de plantar i cuidar les plantes.
– Preparar esqueixos de flors.

PLA DE COHESIÓ AMBIENTAL DE CENTRE

– Completar les fitxes de cultius i realitzar diaris d’observacions.
– Preparar calendaris de sembra, adob i reg.
– Diversificar cultius a les parcel·—les.
– Preparar aigua de decocció de plantes silvestres adequades, com les ortigues, cua de cavall, … per polvoritzar-la sobre els cultius.
– Preparar conserves de tomàquets i melmelades.
– Preparar colònies a partir de l’alcohol i plantes silvestres com el romaní.
– Construir cartells explicatius.
– Dissenyar la campanya per potenciar el consum d’hortalisses.
– Preparar debats o conferències sobre el consum de verdures i fruites en una nutrició equilibrada.
– Preparar un reportatge gràfic o audiovisual sobre les diferents fases d’activitat a l’hort.

CURRÍCULUM

14. Incloure en el PEC i el PCC els conceptes que fan referència a l’educació ambiental considerada com un coneixement de l’entorn físic, biològic i social.
14. Programar en els diferents cicles formatius activitats d’educació ambiental com un eix transversal de tota l’etapa educativa.
14. Introduir l’objectiu o la finalitat “educar per mitjà del medi”, que fa referència a l’entorn com a recurs metodològic i educatiu.

PLA DE COHESIÓ AMBIENTAL DE CENTRE

14. Introduir l’objectiu o la finalitat “educar a favor del medi”, que fa referència a actituds i comportaments respectuosos amb el medi.
14. Introduir l’objectiu o la finalitat “educar sobre el medi”, que fa referència a l’educació ambiental, considerada com un coneixement de l’entorn físic, biològic i social.
14. Introduir en el currículum de les diferents matèries l’educació ambiental integrada en els diferents temes.
14. Integrar en el currículum, sempre que sigui possible els temes ambientals locals.
14. Mostrar sensibilitat especial per visitar i estudiar els medis naturals més propers a la comunitat en la qual està integrat el Centre.
15. Reconèixer l’educació ambiental com un dels eixos transversals prioritaris a l’hora de dissenyar i executar les seves programacions, per part de l’equip directiu, coordinador i docent del centre.
16. Potenciar el treball en equip de professors per àrees i per cicles on es resolen conjuntament els problemes metodològics.
16. Promoure projectes o altres activitats per observar i concretar els lligams entre les diferents àrees d’aprenentatge i l’educació ambiental.
16. Crear un grup de treball per planificar els objectius, continguts, activitats, metodologia, recursos i avaluació de l’educació ambiental, a través del currículum dels diferents cicles educatius, tenint en compte:
– Introduir una dimensió ambiental, dins de les assignatures base.

PLA DE COHESIÓ AMBIENTAL DE CENTRE

– Analitzar les diferents aproximacions coherents a l’educació ambiental a través de les assignatures del currículum.
– Eliminar repeticions entre assignatures.
– Analitzar la idea de globalitat, de dependència dels éssers humans del medi i la influència que exercim sobre aquest.
– Incentivar que el professorat aporti els canvis que els agradarien per tal de millorar la pràctica educativa, i en especial, la relacionada amb l’educació ambiental.
17. Promoure que els alumnes treballin en contacte amb el medi i la realitat social del seu entorn.
17. Desenvolupar la confiança en la capacitat de cada alumne per canviar les coses, per tal de:
– Procurar un ambient democràtic a la classe i facultar l’alumnat en la gestió d’aquesta
– Procurar oportunitats per l’acció .
– Facilitar recursos variats, personals i materials .
– Subministrar informació variada i abundant .
– Facilitar l’autonomia de l’alumnat i procurar la seva independència .

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>