L’escola

LA HISTÒRIA

Fa molts anys, quan a Mataró no hi havia carreteres asfaltades, ni cotxes, ni semàfors, ni televisió, ni blocs de pisos, ni ordinadors… la gent treballava, majoritàriament al camp.

El nostre barri no existia com a tal, eren terres de cultiu que pertanyien al municipi d’Argentona.

Per aquells temps, dues famílies molt importants i poderoses de la ciutat de Mataró i el terme d’Argentona poblaven les terres sobre les quals s’alça avui el barri: la família Llauder i la família Boet.

La família Llauder va construir a les seves terres una torre (s. XV-XVI) per vigilar els possibles atacs que podien tenir i, anys després, hi van adossar una casa pairal (1777).

Amb el temps, aquella zona va anar prenent un nom propi: el Pla d’en Boet.

I els anys van anar passant i es van anar construint cases de pagès que presidien unes àmplies zones de conreu.

Mataró era travessada pel tramvia, van començar a aparèixer els primers cotxes, les primeres televisions, els carrers ja estaven asfaltats…

El Pla d’en Boet ja era un barri de Mataró (conegut com el Polígono Espartero).

La gent de la ciutat de Mataró estava molt orgullosa de la Torre Llauder, perquè passats els anys, ja no era necessari fer torres de vigilància i a la ciutat en quedaven ben poques.

Però a Mataró cada vegada vivien més persones i el centre de la ciutat s’estava quedant petit per allotjar tothom. Era moment de fer del Pla d’en Boet un barri d’habitatges.

Al 1970 es van començar les obres per explanar les terres i, amb l’explanació va ser tirada la tan estimada Torre Llauder.

La gent de Mataró es va entristir molt, perquè no només havia perdut una torre, sinó que havia perdut un edifici de gran valor arquitectònic que formava part del nostre patrimoni històric i cultural.

Com que Mataró havia crescut tant en tan poc temps i el Pla d’en Boet s’havia convertit en un barri de blocs de pisos, es necessitava construir escoles per als nens i nenes.

És per això que al 1978 es van inaugurar dues escoles al nostre barri: el Camí del Mig i el Torre Llauder.

I… PER QUÈ ESCOLA TORRE LLAUDER?

Perquè en la memòria i en els cors dels habitants de Mataró la torre de vigilància de la família Llauder no ha mort mai.

I avui sobre aquelles terres de cultiu on la torre s’enlairava hi ha la nostra escola, una escola que no oblida les seves arrels i que se sent orgullosa de tenir història, la història d’aquella antiga torre de vigilància que ara reproduïm en forma de gegant: en Llauderet Gratacels.