Presentació dels Projectes de Comunicació Integrats del curs 2022-23

L’equip docent de l’Escola Sant Marc programem, implementem, recollim evidències de la realització dels PCI (Projectes de comunicació integrats) i reflexionem sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge.

A l‘escola, a partir del Programa d’Innovació AVANCEM iniciat el curs 2019-2020, es continuen duent a terme els Projectes de Comunicació Integrats de les llengües amb l’objectiu de dotar a l’alumnat d’una competència plurilingüe sòlida. Aquests projectes no només inclouen l’aprenentatge de les llengües curriculars (català, castellà i anglès), sinó que també donen visibilitat a les llengües familiars de l’alumnat.

Enguany a primària es presentava el repte de programar segons el nou currículum, mentre que a educació infantil, a l’inici del projecte encara no s’havia publicat el nou currículum, s’ha programat seguint el currículum vigent fins aleshores.

Els resultats han estat molt satisfactoris. L’equip de cada cicle ha aconseguit desenvolupar un PCI a través d’una situació d’aprenentatge competencial, tenint en compte els vectors del nou currículum i alguns dels ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible) de l’Agenda 2030 (ONU, 2015).

Els Projectes de Comunicació Integrats realitzats han estat els següents:

Educació infantil: Fades i follets. Objectiu: donar resposta a la necessitat de comunicació amb els éssers màgics, que motiva l’alumnat en el coneixement del codi i l’expressió lingüística. Producte final: cases dels éssers màgics i llibre amb evidències del procés.

Cicle inicial: Explorem els secrets del nostre barri. Objectiu: conèixer l’entorn proper. L’arribada d’una nova nena a l’escola provoca que els nens i nenes tinguin una idea. Tots i totes creuen que és important que ella pugui conèixer l’entorn, concretament el barri de Cal Bassacs i els punts d’interès més rellevants. Producte final: Plànol de Cal Bassacs amb una descripció dels punts d’interès.

Cicle mitjà: · · · – – – · · ·, L’àvia Paqui ha desaparegut. Objectiu: conscienciar als infants de la necessitat d’establir unes relacions intergeneracionals solidàries entre els components de les unitats familiars (avis, pares i fills) basades en el respecte i el diàleg. Planteja el repte de descobrir el perquè una persona, en aquest cas una àvia, decideix abandonar la família i de com podem evitar que aquesta situació es produeixi. Producte final: Pòdcast, per capítols, de la investigació i recull de 10 consells per millorar les relacions amb els avis.

Cicle superior: El misteri de les obres d’art. Objectiu: acostar la ciència social als alumnes, a partir de fer-los partícips d’un projecte per tal de conèixer les diferents etapes de la història de la humanitat, a partir de la relació amb una obra d’art característica de cada època. Producte final: exposició oral (text expositiu) de les diferents obres d’art treballades i de les corresponents etapes històriques utilitzant la tècnica audiovisual del croma.

A final de curs, tots els equips dels cicles van compartir els projectes en una sessió de treball. En aquesta sessió van reflexionar sobre el procés de treball, els aspectes remarcables, positius o de millora, construint, en un espai d’exposició d’experiències i de coneixements, un aprenentatge entre iguals.

Com a reflexió final, un dels objectius de l’escola és la millora contínua del procés d’ensenyament-aprenentatge. Al centre es van aplicant línies de millora, recollides de les mobilitats ERASMUS 19-20. Es va descobrir que a Anglaterra es promovia una estratègia de millora continua del sistema educatiu: Self Improving System (Sistema d’Automillora). L’estratègia contemplava quatre grans línies d’acció i la primera és que els mestres i les escoles han d’aprendre els uns dels altres i de la investigació per tal de millorar la pràctica i fer-la efectiva, l’equip docent de l’escola Sant Marc ho estem fent realitat.