CLAUSTRES PEDAGÒGICS, UNA OPORTUNITAT D’APRENENTATGE I COL·LABORACIÓ ENTRE DOCENTS

La millora dels processos d’ensenyament-aprenentatge és un dels principals objectius dels docents. Les reunions de tot l’equip educatiu, els claustres pedagògics, són una eina d’aprenentatge entre iguals. El professorat comparteix sabers i experiències, construint col·laborativament aprenentatges que més tard aplicarà a l’aula en benefici del progrés de l’alumnat i del seu creixement personal i professional. Hargreaves i Fullan (1998) van suggerir que “el temps invertit en l’aprenentatge dels professors, si s’integra en el desenvolupament d’una cultura col·laborativa, és temps que en última instància dona els seus fruits per a l’aprenentatge dels estudiants”.

Els temes dels claustres estan relacionats amb les necessitats que sorgeixen en el dia a dia a l’aula i en el context escolar. Aquest curs, un dels objectius del centre, dins de l’àmbit organitzatiu i de funcionament, és el de compartir les diferents formacions individuals i/o competències i sabers als claustres pedagògics.

Els temes programats estan relacionats amb la immersió lingüística, el clima d’aula i la metodologia de les propostes d’aprenentatge. La primera reunió de treball es va fer al voltant del tema de la llengua i la immersió educativa, tenint en compte el procés ensenyament-aprenentatge de la L2 en funció de la L1 de l’alumnat: “L’aproximació a l’aprenentatge del català com a L2”. La segona reunió es va fer al voltant del tema del clima d’aula: “Disciplina positiva, aules en calma”. Es va partir de la reflexió sobre la importància de la comunicació assertiva cap als infants i es van oferir eines per posar en pràctica en el dia a dia de la gestió d’aula amb l’objectiu d’educar en positiu, és a dir, educar des de l’amabilitat, l’amor, la fermesa i el respecte.

Les reunions han seguit la següent estructura: presentació i desenvolupament del tema (teoria, exemples…), dinàmiques d’aplicació dels continguts i posada en comú. En totes hi ha hagut un component essencial, la reflexió pedagògica. Els docents han d’anar millorant la seva pràctica a través de l’observació i l’anàlisi de pràctiques educatives de referència, així com de la teoria que les fonamenta. Tenint en compte les anteriors consideracions, aquestes reunions són eines que afavoreixen el desenvolupament d’una bona tasca professional.

La Comissió Pedagògica i d’Innovació té posades grans expectatives en els claustres pedagògics. És per això que proposa la seva sistematització per poder millorar la pràctica docent, adequar de les situacions d’aprenentatge i, al mateix temps, aconseguir la millora de l’atenció de l’alumnat i dels seus resultats educatius.