1. ELS INICIS

Segons consta en documents de l’Arxiu Municipal a l’any 1870 hi havian 127 nens en una mateixa classe.  La Sra. Maria Pastora Baltà Tristany començà a impartir classes l’any 1877, i Joan Vivas Calvent, 1884; ella a l’escola de nenes i ell a l’escola de nens. L’escola de nenes estava situada al carrer Ribot. El dia 24 de maig de 1910 l’inspector provincial aconsellava que les escoles locals deixessin de ser unitàries i passessin a la condició de graduades. Amb aquesta transformació de les escoles unitàries en graduades, la tasca dels mestres seria més productiva i racional en disposar d’un nombre menys elevat d’alumnes i de l’ajuda dels auxiliars que es requerís. El 31 de juliol de 1933, el President de la Generalitat de Catalunya, va visitar Sant Vicenç dels Horts per iniciar un projecte de construcció d’una escola. L’escola mai va ser acabada a causa de la Guerra Civil.

2. LA CONSTRUCCIÓ DE L’EDIFICI

L’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts va convocar una subasta el 18 de novembre del 1961, per tal de poder construir la nostra escola. La quantitat que no es podia superar era de 1.499.803,78 de les antigues pessetes, o sigui, aproximadament, uns 9.000€ El poble va fer una tòmbola on es rifaven oques per tal de recollir diners i així poder ajudar econòmicament a la construcció del col.legi.

3. INAUGURACIÓ I LES AMPLIACIONS

L’edifici es va inaugurar al setembre de 1963. Les autoritats locals van convidar a la inauguració del “Colegio Nacional San Jorge” a una sèrie de personalitats, algunes de les quals  no van poder assistir-hi. En aquell any els nens i les nenes anaven en classes separades, i  els pàrvuls estaven en un altre edifici. Anys més tard fou necessària una ampliació i reforma que es va enllestí l’any 1970 i l’any 1975 es va inaugurar el parvulari. Foto_Benedicció  Foto_pati Foto_aula

4. I LA HISTÒRIA CONTINUA…

L’Escola era molt gran. Va haver-hi uns anys que foren més de 1.000 alumnes. Els alumnes cursaven EGB. Es feien moltes activitarts esportives i culturals. Una de les més conegudes i amb més tradició fou la Tuna. Van passar els anys, el poble va anar creixent i s’edificaren més escoles. L’alumnat va quedar més repartit i el col.legi es va transformar en el que és avui: Una escola d’Educació Infantil i Primària d’una línia.

5. …I FEM 50 ANYS!!!

M’agradaria explicar –vos l’aventura d’un petit vaixell que va  sortir a la mar l’any 1963 batejat amb el nom de San Jorge i que començà el seu viatge amb pocs viatgers però amb una tripulació amb molta il·lusió. Any rere any aquest vaixell navegava  i acollia a  més viatgers, fins arribar al voltant d’un miler. Al llarg del trajecte va trobar tempestes amb grans onades(obres, ampliacions de les instal·lacions i fins i tot va estar a punt d’atracar al port per  no sortir mai més a navegar), però l’esforç i el treball en equip  de  tripulació i passatgers va fer possible que el Sant Jordi salpés a la cerca de més aventures. Tenia el seu destí molt clar i sabia  com organitzar el seu viatge integrant diferents instruments per aconseguir-ho: il.lusió, implicació, treball en equip,  noves tecnologies, metodologies innovadores de treball… Avui dia aquest  vaixell continua navegant després de 50 anys amb la mateixa força que el primer dia. Cada mes de setembre embarquen nous passatgers amb les maletes plenes de nerviosisme, ingenuïtat,  ganes de jugar, d’aprendre i de descobrir nous mons com els de les matemàtiques, de les llengües, de l’Educació Física, de la música…també d’entremaliadures i fins i tot amb una mica de mandra. Mentrestant, altres, al juny, acaben el viatge amb les maletes plenes d’experiències, records, nous coneixements i també de valors com: la responsabilitat, el respecte cap als altres,  la  tolerància, treball en equip… Amb l’esperança que un cop que estiguin a terra ferma posin en  pràctica tot allò que han après al Sant Jordi per ser un bon professional, un ciutadà participatiu i solidari i en definitiva, una persona feliç i resilient davant les dificultats. Aquest curs fem 50 anys i  esperem celebrar el centenari de  l’escola que ens estimem!

Mari López (Directora Escola Sant Jordi  2013 )

FACEBOOK 50 ANIVERSARI