Setmana cultural: visitem l’arxiu històric de Roquetes-Nou Barris

La setmana cultural d’aquest any ha tingut com a temàtica el centenari del barri de la Prosperitat.

Hem realitzat activitats molt diverses per poder conèixer millor la història de la Prospe: hem descobert el significat del nom dels seus carrers; hem treballat el pas del temps tot comparant com era abans i com és ara; hem sortit a fer fotografies dels espais i monuments més simbòlics; hem descobert la història de la nostra escola a través de codis QR; hem realitzat un eix cronològic per situar els fets històrics més importants del barri, etc.

Per poder investigar sobre la història de la Prosperitat ens hem hagut de posar en la pell d’un historiador, tenint molt present quines són les característiques que aquest necessita per poder fer correctament la seva feina.

Com volíem saber com es recopilaven i conservaven les fonts històriques al llarg dels anys i aprendre més sobre el barri vam anar a visitar l’arxiu històric de Roquetes-Nou Barris. Allà vam poder consolidar molts dels aprenentatges que ja havíem fet a classe, a més d’ampliar i completar la informació que ens faltava. Vam veure una presentació sobre els fets més importants que havien passat a la Prosperitat des de la seva creació, i vam veure molts dels espais i símbols més representatius del barri.

L’Arnaldo, a més, ens va explicar com és la feina en un arxiu històric i quines són les tasques que realitzen. Allà també vam poder veure fonts històriques de diferents tipus, especialment escrites i materials. Ens van cridar especialment l’atenció les revistes que conserven de l’escola Cardenal Cisneros, nom que rebia anteriorment la nostra escola, ja que vam poder comparar com era el dia a dia abans i com han canviat les coses.

La part més divertida va arribar quan ens van mostrar alguns aparells que ens van semblar antics i eren desconeguts per gairebé tota la classe com un tocadiscs, un aparell de vídeo, una màquina d’escriure i un radiocasset. L’Arnaldo ens va animar a provar de fer-los funcionar, i va costar bastant. Vam riure molt però, sobretot, vam aprendre moltíssim!