CELEBREM LA CASTANYADA!!!!

Ja la tenim a sobre, ja ha arribat la tardor i amb ella la primera gran celebració!!! Aquí us deixem el cartell del programa d’activitats que farem al llarg de la setmana i en especial, el divendres dia 29 d’octubre i una breu explicació sobre l’origen de la castanyada i de Halloween.

D’on ve la tradició de menjar castanyes?

La tradició de menjar castanyes, present a tot Catalunya, prové de fa molts anys. Com ja saps, el dia de Tots Sants és el moment de pregar pels difunts. Antigament, els campanars de les esglésies no paraven de sonar per avisar de l’arribada del dia. Fer sonar les grans campanes era una tasca tan dura, que els campaners havien de carregar energies. Ho feien amb castanyes, el fruit que més abundava en aquella època de l’any. Les solien acompanyar amb vi dolç per fer-les baixar i fer passar el fred.

Amb els anys, la figura de la castanyera s’ha convertit en un mite de la festivitat. La representem com una dona anciana, humil, amb un mocador al cap i davant d’un torrador de castanyes. Aquesta imatge ens arriba de les senyores que venien les castanyes anys enrere. Solien servir vuit castanyes en una paperina de paper i animaven a la compra tot cridant: “Calentes i grosses, qui en vol, ara que fumen?”.

La nit de la castanyada és també la nit dels panellets. Uns dolços que també tenen un vincle molt estret amb la festa de Tot Sants, ja que eren una mena d’ofrena funerària que es feia a les tombes dels morts i també eren els dolços que se servien en l’àpat que es feia després de la mort d’algú de la família.

Amb els anys, però, la celebració ha agafat un caire més festiu. Les castanyeres surten als carrers i amics i familiars es troben per passar-s’ho bé i fer un bon sopar que per postres tindrà castanyes, moniatos, i evidentment també panellets.

De manera paral·lela als alumnes, a l’àrea d’anglès se’ls explica la tradició de Halloween.

Halloween

Hi ha diverses teories sobre l’origen d’aquesta festa popular, però el que sembla més versemblant ens remunta a la cultura celta en terres anglosaxones. El dia 31 d’octubre se celebrava a Anglaterra, Escòcia i Irlanda la festivitat del Samhain, el déu dels morts. La creença era que aquell dia els esperits dels difunts tornaven acompanyats de bruixes per intentar trobar un cos i posseir-lo. Per evitar-ho, totes les cases apagaven els llums i, fins i tot, es disfressaven de bruixes i dimonis per confondre els esperits.

Més endavant el cristianisme va marcar el primer dia de novembre com a dia de Tots Sants. Conseqüentment, el 31 d’octubre es convertí en All Hallows Eve, que en anglès antic volia dir la vigília de Tots Sants. Hallow és un mot que en anglès antic significa sant. La paraula prové, de la mateixa manera que la paraula moderna holy, de la paraula germànica khailag, d’on va sortir, finalment la paraula Halloween que utilitzen avui en dia per definir aquesta festa.

Actualment, la festa es nodreix de disfresses d’ànimes errants i esperits que vaguen durant la nit pels carrers de les ciutats.

Nosaltres com a escola ens mantenim fidels a la tradició i celebrarem la nostra particular festa de la tardor donant importància a la  nostra tradició  que és la Castanyada, el proper 29 d’octubre.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *