Ambients d’aprenentatge a educació infantil i primària

ELS AMBIENTS D’APRENENTATGE ELS DIMARTS I DIJOUS A LA TARDA

COLLA DE MENUTS (I3 – I4 – I5)

A través del joc, de l’acció del fer i desfer els infants progressen en els seus sabers de manera vivencial. Els ambients són espais que ofereixen l’oportunitat d’avançar en les relacions entre iguals, en l’autoconcepte i l’autoimatge d’un mateix, a més de regular el seu procés d’aprenentatge. Així mateix, participar en els ambients dona resposta als diferents moments evolutius, necessitats personals i de grup.

VIDA PRÀCTICA

A l’ambient de vida pràctica, els infants realitzen diverses accions de la vida diària que els ajuden a avançar en autonomia personal, constància, ordre i coordinació mà-ull. Les activitats estan relacionades tant amb la cura personal com en les tasques de la llar: cordar i descordar botons, cordons i cremalleres; estendre i plegar roba; tamisar farina, omplir gots, pescar cigrons o girar aliments a la paella…

EXPERIMENTACIÓ

A l’ambient d’experimentació l’infant toca, barreja, crea, classifica, ordena, separa… accions de lliure creació que l’aproximen al món científic mitjançant l’assaig error i l’observació directa de fenòmens. Accions que l’ajuden a crear hipòtesis.

JOC SIMBÒLIC

Són espais que permeten als infants recrear experiències quotidianes, treballar les emocions i la creativitat. Accions que els ajuden a representar rols, accions socials, recrear situacions properes a ells per tal d’incorporar noves realitats mitjançant la interacció amb els seus iguals.

ART

L’ambient d’art es proposen diferents activitats com dibuixar, pintar, modelar, retallar, construir… les quals permeten als infants aproximar-se a la descoberta del món artístic. La descoberta de pintores, tècniques plàstiques, exercitació de destreses, coordinacions manuals i l’ús de diferents materials els ajuda a expressar-se a través de les habilitats creatives.

COLLA DE MITJANS I GRANS (1r – 2n – 3r – 4t – 5è i 6è)

3, 2, 1 ACCIÓ!

En aquest ambient els infants es converteixen en actors i actrius i experimenten amb la música i l’art escènic tot preparant un espectacle musical que representen davant de tota l’escola l’últim dia de l’ambient. Ells mateixos son els encarregats d’elaborar els decorats i preparar les coreografies. Llum, càmera i acció!

CREART

L’objectiu d’aquest ambient és descobrir propostes artístiques diferents per desenvolupar la curiositat, el respecte i el gaudi, i expressar idees, coneixements, sentiments i emocions amb creacions pròpies.

JUGUEM AMB LA CIÈNCIA

L’objectiu d’aquest ambient és aprofundir en el coneixement del vessant científic i fer un conjunt d’experiments seguint el mètode científic. A partir d’unes preguntes d’investigació els infants faran unes hipòtesis prèvies a l’elaboració dels experiments. Un cop fet l’experiment, compartirem el que hem observat, n’analitzarem les conclusions extretes i veurem si concorden amb la hipòtesi inicial. Per finalitzar, coneixerem el fenomen científic que hi ha al darrere de cada un dels experiments.

MÓN VIRTUAL

Dins d’aquest ambient es pretén desenvolupar la competència digital de l’alumnat, a la vegada que es potencia la competència lingüística. Per a fer-ho, s’utilitza diferent programari i aplicacions a la vegada que es crea i es reelaboren continguts digitals en diferents formats per tal d’expressar idees i coneixements.

Evoluciona, explora, juga, somia i creix (maria Montessori)

Imatges d’ambients a educació infantil.