PACBAL – Prova d’avaluació dels components bàsics de la lectura

El procés d’aprenentatge de la lectura és cabdal per assolir les competències que recull el curriculum, en finalitzar l’etapa d’educació primària. Tal i com queda recollit al desplegament curricular, un lector competent és aquell que interactua amb el text per elaborar-ne el sentit a partir dels coneixemrnts propis i dels objectius de la lectura.
Per arribar a aquest punt és bàsic assolir amb excèl·lència els diferents estadis del procés d’aprenentatge de la lectura, sobretot als primers cursos d’educació primària.
Per tal de detectar si aquest aprenentatge s’està assolint amb èxit, em posat en pràctica durant el curs 2018-2019, una eina d’avaluació que ens permet detectar com a docents en quin moment d’aprenentatge de la lectura es troba l’alumnat: PACBAL – Prova d’avaluació dels components bàsics de la lectura. Aquesta prova és un instrument que mesura el grau d’èxit amb què un nen progressa en aquelles habilitats crítiques que estan a la base de la lectura primerenca. Les diverses àrees que s’avaluen serveixen per predir si l’alumne serà un lector amb fluïdesa. Les puntuacions de l’alumne es categoritzen en tres nivells: normatiu, d’algun risc i amb risc de dificultats lectores. El PACBAL utilitza 7 indicadors per avaluar les habilitats de lectura primerenca: segmentació fonèmica (SF),  principi alfabètic (PA), lectura de paraules sense sentit (PSS), lectura de paraules amb sentit (PAS), fluïdesa en la lectura oral (FLO), comprensió lectora (CL) i vocabulari (Vc).

Amb tot, des de l’escola posem tots els mitjans a l’abast per assolir els estàndars que emanen del currículum.