^P3, P4 i P5^ – Consciència fonològica de les vocals “les nostres reines” i les consonants “els nostres reis” a través del mètode inclusiu.

Benvolgudes famílies,

Com ja us vaig comentar fa dies en el Bloc de l’escola Folch i Torres, tots aquests darrers mesos hem estat treballant tant a dins de l’aula amb la(el) mestra(e) tutor(a) com a fora de l’aula en petit grup amb la mestra d’audició i llenguatge, el “Mètode inclusiu de lectoescriptura”. Recordatori:

Durant l’etapa d’infantil fins a la primària. És l’Etapa “crítica” i modelable”, quan encara el cervell de l’infant està preparat per a aprendre i integrar tots els sons de la parla (sons de la cadena fonemàtica del Català).

D’una banda, abans de treballar la correspondència fonema-grafia (so-lletra), hem estat treballant: “L’adquisició de la Consciència Fonològica (CF), que és l’habilitat per percebre, identificar i manipular els sons (fonemes) que formen les paraules. És un treball  majoritàriament auditiu i és previ a l’ensenyament de la correspondència so-grafia”.

D’altra banda, el nostre  objectiu és que integrin  el so que correspon a cada grafia o grafies, per tal d’aconseguir descodificar (llegir) i codificar (escriure) de manera eficaç i amb fluïdesa,  primer, so per so;  síl·laba per síl·laba; paraula per paraula i finalment arribar a la frase i el text.

Per concloure, tot aquest treball ha de ser sistemàtic, és a dir, sempre de la mateixa manera de fer, constant i repetit. Per a què l’infant pugui integrar-ho, per tal de recordar els aprenentatges, perquè és com funciona el cervell d’un infant.

Recordem que és típic que quan són petits els nens i les nenes,  sempre ens demanen les mateixes pel·lícules, cançons. Vé d’aquí, aquesta constant demanda.

Les mestres hem estat formades, per a portar a terme aquest mètode tant el de “lectoescriptura com el de consciència fonològica”, i així tots i totes poguem anar a l’una. Us faig un tasteig del mètode.

Fotografia 1: observem cada una de les vocals (la reina que dorm; saluda; renilla; obre regals; la que espanta) amb la seva onomatopeia, moviment de mà, grafia i posició de la boca.

Fotografia 2: “observem que tenim dues bandes, taronja i blava”. La banda esquerra representen els reis (consonants) i la banda dreta representen les reines (vocals).

Per què a l’esquerra les consonants i a la dreta les vocals, i el color? Per a quan hagin d‘adjuntar vocals i consonants, per tal de  llegir per síl·labes. Els hi dóna una esquematització (en la futura lectura i escriptura) en el cervell i de manera automatitzada ho integren el color i la posició.  Exemple: PAaaa  PEeeee PIiii POooo PUuuu.

COM COMENCEM?

SEMPRE, SEMPRE i SEMPRE, abans de presentar les vocals i les consonants, hem de dir, que són les(els) nostres reines i reis, que emeten sons, i els preguntem: -“Com sona aquesta reina? Com sona aquest rei?”.

-“Per què fem això?”. Si us hi fixeu, sempre posem un ninot amb l’orella posada, per a no confondre-ho amb l’escriptura, ja què aquesta última hi posem una icone d’un llàpis (el qual fa referència a “Com s’escriuen aquest sons”). I ho farem més endavant.

Aclaració:

Primera consigna: -“Com sona la reina què s’ha d’espertat?”

Segona consigna (quan toqui):-“ Com s’escriu la reina que s’ha despertat?”

Resultado de imagen de llapis picto

Un altre aspecte molt important, i que fem molt èmfasi amb la canalla, és el tema del color. És important fins a mitjans 1r de primària, perquè ja saben llegir per síl·labes. Aclarim als nens i a les nenes que les nostres reines són taronges i els reis blaus.

COM CONTINUEM?

A continuació, els hi expliquem que les reines són les vocals. Us presento a la dormilega, fa  Aaaaaa. La que sempre saluda al seus amics(es), fa  Eeeeeeeh. La que sempre li encanta renillar com un cavall, fa HIiiiiiiii. La que sempre ens fa regals, fa Ooooh. L’última que sempre li agrada espantar!, fa Uuuuu.

Les reines (les vocals), s’han de practicar molt abans de fer-se’n amigues les reines i els reis (ajuntar vocals amb consonants i formar síl·labes i petites paraules).

COM PRACTIQUEM?

Practiquem amb la “xarranca”. Per exemple: la pots crear a casa  amb cinta adhesiva de color (taronja). A dins hi pots dibuixar les vocals (reines).

Primer comencen per saltar les vocals que  ponden sentir a dins del seu nom. Per exemple: Marta. salten a la AAAA i AAAAAA  dues vegades. Després, salten a, e , i , o u. A continuació, poden inventar-se’n a-i; oi; ui; ei; aia;

El reis són les consonants. En el proper post us hi donaré més pistes 🙂

AIXÒ NO HI HA ACABAT, FAMÍLIES! 🙂

__________________________________________________________________

Cliqueu en el link següent per a visionar el treball dels nostres petits de P4:  ^P4^ – Consciència fonològica de les vocals “les nostres reines” amb el mètode inclusiu. https://photos.app.goo.gl/94AtMeZPGqrmE2y57

També us hi convido a cantar cançonetes que estimulen més la consciència fonològica a través de…. La Dàmaris!, que té les 5 vocals cantada.

A (s’espanta)  E (avisa)  I (cavall)  O (sorpresa)  U (fantasma, fa por).

També pels nens i nens de P5, l’alfabet fonètic.

Cordialment,

Saray, mestra d’Audició-Llenguatge.

Altres formacions: Mestra de Primària (UB). Logopeda Clínica i Escolar (UAB). Especialitzada en Parla i Llenguatge (UOC). Dificultats específiques de lectoescriptura (PRISMA). Curs de l’Escriptura Creativa i tècniques de desbloqueig (ENSENYAMENT). Formació en el Mètode Verbo-Tonal. Fonètica correctiva i ensenyament de la llengua oral (UAB).