NOVETAT! Mètode inclusiu de lectoescriptura.

Bon dia, pares i mares.

Ha passat més de dos mesos de molta feina amb la canalla i a l’escola. Preparar les classes, confegir i crear material i un munt de coses més. Estem treballant per a què els nostres alumnes obtinguin un nivell competent de lectura (fluïdesa), comprensió i escriptura a la Primària.

Volem EVITAR el FRACÀS ESCOLAR I VITAL i, ¿COM?  

Per aquest motiu, us presentem el nostre mètode inclusiu de lectoescriptura. És el que aconseguirà que els nostres alumnes, inclosos els nens NESE de l’alumnat amb sordesa i/o amb trastorns (englobant els TEL, TDL, TGD i altres), obtinguin l’èxit en els estudis. Estimularà les seves capacitats i construirà una base sòlida  per a què puguin adquirir els coneixements  necessaris per a triomfar a la vida. Entenent per això,  que convertirem als nostres alumnes en persones competents, autònoms, intel·ligents i responsables per a afrontar amb seguretat el seu present i futur.

El nostre mètode desenvolupa el màxim nivell intel·lectual dels nens d’una manera engrescadora i motivadora,  aconseguint un nivell que va més enllà de la seva pròpia etapa escolar.  Això es tradueix a un tipus d’aprenentatge que genera felicitat i autoestima en el nen.

Al cap i a la fi, la nostra escola tenim com a objectius que els vostres fills i filles aprenguin a aprendre i siguin feliços. Ara us faré cinc cèntims del nostre  mètode inclusiu de lectoescriptura:

Segur, que ara i al llarg del curs sentiu com canten els vostres fills i filles,  cançonetes de l’ alfabet fonètic i de la cadena fonemàtica del català. També, us hi expliquen que salten la xarranca de les vocals (que són les reines) i,  que quan es fan amigues amb les consonants (que són els reis), formen síl·labes (es fan amigues les reines i els reis,  i juntes canten). Amb tot plegat, les cançons i “historietes” fan servir “gestos” per a cada so i grafia, per tal  d’afavorir l’escriptura i la lectura.

Això que us explicaran els nens que fan a les sessions, es diu: CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA* , que és un TREBALL PREVI a la lectura i l’escriptura.  Treballem la consciència fonològica des d’infantil (P3, P4 i P5), de manera propioceptiva*, a través dels sentits: la vista, l’oïda, el tacte, l’olfacte, l’espai i el moviment. Quant més vies sensorials fem servir, el cervell ho integrarà i organitzarà amb més eficàcia. Destacar, que el gest*  de la mà que fem servir ajudarà i recolzarà a la lectura i l’escriptura del vostre fill(a), el gest inclou espai, moviment, tacte i vista.

A més a més, per al nen o la nena és significatiu, aquest gest de la mà, perquè enllacen el gest amb una cançó i una onomatopeia, per tal que ho recordi (i ho integri el so i la grafia en el seu cervell). Tot allò que el nen o la nena aprén des de la MOTIVACIÓ i l’interés ho emmagatzemarà a la seva memòria de llarg termini, QUE ÉS IMPORTANTÍSSIM.  Per aquests motius, el MÈTODE QUE FEM SERVIR ÉS: INTEGRADOR, INCLUSIU, UNIVERSAL, ENGRESCADOR I MOTIVADOR, però sobre tot està avalat empíricament, per neuròlegs i logopedes amb molta experiència i formació. 

Evidentment, el fet d’aconseguir una bona competència lectora i escriptora repercuteix positivament a totes les altres àrees de coneixement que treballarà l’alumne al llarg de tota la seva vida escolar.

Per això, és important que es treballi durant l’etapa d’infantil fins a la primària. És l’etapa “crítica” i “modelable”, quan encara el cervell de l’infant està preparat per a aprendre i integrar tots els sons de la parla (sons de la cadena fonemàtica del Català).

 

 

 

***Per obtenir una lectura amb fluïdesa i alhora afavorir l’escriptura, tots dos  processos (llegir  i escriure) es treballen alhora! Un ajuda a l’altre. Compte! és molt important el treball previ de la consciència fonològica, com he esmentat abans.

_______________________________________________________________________________________________________________

 

Què vol dir…?

*Consciència fonològica? L’adquisició de la Consciència Fonològica (CF), que és l’habilitat per percebre, identificar i manipular els sons (fonemes) que formen les paraules. És un treball  majoritàriament auditiu i és previ a l’ensenyament de la correspondència so-grafia.  https://www.educat.cat/blog/la-cgica-i-el-seu-paper-en-laprenentatge/onsciencia-fonolo

*PROPIOCEPCIÓ: https://ca.wikipedia.org/wiki/Propiorecepci%C3%B3

*GEST: cada fonema té un gest fet amb la mà. S’assembla a la LSC (llengua de signes en Català). https://llengua.gencat.cat/ca/llengua_signes_catalana/

_______________________________________________________________________________________________________________

 

Us hi deixo uns links molt interessants: https://www.educat.cat/blog/la-cgica-i-el-seu-paper-en-laprenentatge/onsciencia-fonolo

Reflexes primitius i TMR (Teràpia de moviments rítmics)

http://www.verbotonal.org/sistema-verbotonal/metodo-verbotonal.html

https://www.isep.es/actualidad/logopedia-educativa-sistema-verbotonal-en-sordos/

Cordialment,

Saray, mestra d’Audició-Llenguatge.

Altres formacions: Mestra de Primària (UB). Logopeda Clínica i Escolar (UAB). Especialitzada en Parla i Llenguatge (UOC). Dificultats específiques de lectoescriptura (PRISMA). Curs de l’Escriptura Creativa i tècniques de desbloqueig (ENSENYAMENT). Formació en el Mètode Verbo-Tonal. Fonètica correctiva i ensenyament de la llengua oral (UAB).