Consell Escolar

QUÈ ÉS EL CONSELL ESCOLAR DE CENTRE ?

El consell escolar de centre és l’òrgan de participació de la comunitat escolar en el govern del centre.

FUNCIONS*

1. Aprovar el projecte educatiu i les modificacions corresponents per una majoria de tres cinquenes parts dels membres.
  2. Aprovar el pla anual del centre i avaluar-ne el desenvolupament i els resultats.
  3. Aprovar les propostes d’acords de coresponsabilitat, convenis i altres acords de col·laboració del centre amb entitats i institucions.
  4. Aprovar les normes d’organització, funcionament i modificacions corresponents.
  5. Aprovar la carta de compromís.
  6. Aprovar el pressupost del centre i el rendiment de comptes.
  7. Intervenir en el procediment d’admissió d’alumnes.
  8. Participar en el procediment de selecció i proposta de cessament del director o directora.
  9. Intervenir en la resolució de conflictes i, si escau, revisar les sancions als alumnes.
  10. Aprovar les directrius per a la programació d’activitats escolars complementàries i d’activitats extraescolars, i avaluar-ne el desenvolupament.
  11. Participar en els les anàlisi i les avaluacions del funcionament general del centre i conèixer l’evolució del rendiment escolar.
  12. Aprovar els criteris de col·laboració amb altres centres i amb l’entorn.
  13. Qualsevol altra que li sigui atribuïda per les normes legals o reglamentàries.
  • Aquestes són les funcions tal com apareixen establertes a la LEC (Llei d’Educació de Catalunya 2009).

COMPOSICIÓ

El Consell Escolar està composat per:

1. El director o directora, que el presideix.
  2. El cap o la cap d’estudis.
  3. Un o una representant de l’ajuntament de la localitat on es troba situat el centre.
  4. Els i les representants del professorat s’elegeixen pel claustre, que han de ser un terç de la composició total.
  5. Els i les representants de l’alumnat i dels pares i mares o tutors (depenent de les característiques del centre), elegits respectivament per ells i entre ells. També han de ser, com a mínim, un terç de la composició total. Un d’aquest representants ha d’estar nomenat per l’associació de mares i pares (AMPA).
  6. Un o una representant del personal d’administració i serveis, elegit per i entre aquest personal.
  7. En els centres específics d’educació especial i en els que tinguin unitats d’educació especial també és membre del consell escolar un o una representant del personal d’atenció educativa. La representació d’aquest personal no té la consideració de representació del professorat als efectes de determinar la composició del consell escolar.

El secretari o secretària del centre no és membre del consell escolar, però hi assisteix amb veu i sense vot i exerceix la secretaria del consell.

El consell escolar actua normalment en ple. Es poden constituir comissions específiques d’estudi i informació, a les quals, en tot cas, s’hi ha d’incorporar un professor o professora, i un alumne o alumna o un representant o una representant de les mares i els pares.

Els centres de titularitat pública han de comptar amb una comissió econòmica, amb les excepcions que estableixi el Departament, i amb una comissió de convivència.

PROCÉS ELECTORAL

El procés electoral es desenvolupa en el centre d’acord amb les normes que aprovi el consell escolar a proposta de la direcció.

Els consells escolars dels centres que no han aprovat encara una regulació específica del procediment electoral, podran acordar ajustar la seva actuació al que prevegin les normes que s’aprovin a l’annex de la resolució del departament d’ensenyament pel procés.

En qualsevol cas aquestes normes han de garantir la publicitat dels respectius censos electorals i de les diverses candidatures, han de determinar la composició de les meses electorals, que seran presidides per la direcció, o persona de l’equip directiu en qui delegui, i han d’establir un període no inferior a deu dies entre la convocatòria de les eleccions d’un sector i el dia de les votacions.

Els responsables del procés electoral són: Els directors/es dels centres, les meses electorals i els consells escolars actuals

Tots els pares i les mares del centre que n’exerceixen la pàtria potestat o la tutela i que figuren en el corresponent cens electoral poden ser candidats.