Ajuts Tècnics

A l’escola usem  els ajuts tècnics, bàsicament per les següents finalitats:

  • Per facilitar la comunicació.
  • Per donar possibilitats d’acció i participació en activitats (recursos d’acció)
  • i per afavorir el control d’entorn.

Els Ajuts tècnics no s’utilitzen només pels alumnes afectats motriument, sinó que també són una bona eina per treballar la motivació i la iniciativa en la resta d’alumnes.

Les possibilitats visuals i auditives que aporten són molt motivadores per la majoria dels nostres alumnes.

Els ajuts tècnics poden ser mecànics o electrònics.

AATT mecànics:

  • Etran (mirada directa, escanneig assistit).
  • Plafons varis: tríptics, llibretes de comunicació, plafons d’anticipació, llibre de PECS, …

AATT 1

AATT electrònics:

Comunicadors senzills que permeten potenciar la intenció comunicativa, la participació en les primeres converses,….:

  • Step by step
  • De dos botons,….

AATT 2

Comunicadors dinàmics, més complexos, amb més caselles i nivells.

AATT 3

L’ús de l’ordinador i altres dispositius digitals (tablets),  depenent de les característiques del nen, serà amb més o menys suport. Usem els ordinadors com una eina per a la comunicació, usant programes que ens permeten fer plafons de comunicació i es llegeixen amb veu digitalitzada.

AATT 4

També usem aquests dispositus des de la seva vessant lúdica.

AATT 5

L’ús de l’ordinador com a eina de suport a l’accés al currículum. Reforcem els aprenentatges de les diferents àrees amb dispositius digitals, ja que aquests són:

  • Eines molt motivadores i atractives pels nostres alumnes.
  • Minimitzen l’error i l’alumne accepta de millor grat el mecanisme de la repetició.
  • Usar aquests dispositius fa augmentar l’autoestima de molts alumnes.
  • A alguns alumnes els facilita poder realitzar treballs que sense aquests dispositius no poden realitzar.
  • Són eines que els permet ser més autònoms.

Disposem d’accessos adaptats a l’ordinador:

  • Ratolí adaptat amb commutadors: gros, petit…ratolí joystick…
  • Protector de teclats, teclats tàctils,…
  • Suports pels commutadors, braç articulat, de barilla, licorni,…

AATT 6

Control de l’entorn:

Iniciem l’entrenament amb activitats de joc adaptat. Oferim accés a activitats de control d’entorn amb electrodomèstics, activitats sensorials, activitats de lleure,… preparant-los per aconseguir en la vida adulta un control d’entorn a casa. AATT 7