Competències i continguts

La competència artística és la capacitat de comprendre, apreciar i valorar críticament les diferents produccions artístiques, i utilitzarles com a font d’enriquiment i gaudi en el context social en què es manifesten. També suposa crear produccions, individuals o col·lectives, fent un ús integrat de la varietat de coneixements i tècniques que configuren les arts.

Desplegament del currículum de Visual i Plàstica a l’ESO:

• Visual i Plàstica 1r d’ESO: matèria obligatòria de 2 hores setmanals
  • Visual i Plàstica 2n d’ ESO: matèria obligatòria de 2 hores setmanals.
  • Art i Composició 3r d’ESO: matèria optativa trimestral de 2 hores setmanals.
  • Visual i Plàstica 4t d’ESO: matèria optativa de 3 hores setmanals.

A 1r d’ESO es treballen continguts relacionats amb la percepció visual de punts, línies i direccions de les formes, al mateix temps que s’introdueix a l’alumne en les tècniques bàsiques de dibuix, tant seques com humides. S’intenta que l’alumne vagi superant les formes estereotipades del dibuix simbòlic infantil i s’enfronti amb problemes de representació  a partir de l’observació de la realitat. Es treballen els  elements visual bàsics de la forma: com  la textura, la grandària i  el color, del qual se’n fa un estudi a partir del cercle cromàtic, els colors complementaris, la temperatura i l’harmonia de color.
A la segona part del curs es treballa la representació de les formes geomètriques bàsiques, la distinció entre forma i estructura geomètrica i la realització de traçats bàsics de geometria plana, així com les relacions bàsiques de simetria, paral·lelisme i perpendicularitat que s’hi produeixen.

A 2n d’ESO ens centrem en el volum i la forma tridimensional. Es fa una introducció a sistemes bàsics de representació: isometria, perspectiva cavallera, militar, cònica i projeccions dièdriques de cossos senzills.  Es complementa el tema amb exercicis de volum a partir de paper o cartró. Després es fa una introducció a la representació de la profunditat amb exercicis de clarobscur, llum i ombra. S’introdueix  també la representació esquemàtica de la figura humana i del moviment.
A la darrera part del curs es tracta del concepte d’iconicitat i  les funcions de la imatges. Es fan exercicis d’angulació, enquadrament i anàlisi dels elements del llenguatge visual pel que fa a les narracions visuals i les imatges animades.

A l’optativa de tercer d’ESO es tracta d’Art, gèneres i estils artístics. Es treballen, amb exercicis senzills,  alguns dels principals moviments artístics del segle XX: futurisme, cubisme, expressionisme, dadaisme, el pop art.  Tractament d’un tema artístic en diferents èpoques.  Conceptes d’art figuratiu i  art abstracte. Exercicis de subjectivació d’imatges. Aplicació del color als efectes de contrast, harmonia i  perspectiva aèria.
Es tracta també de conceptes bàsics de composició a l’obra artística: pes visual, estructura geomètrica i proporció àuria.

A l’optativa de 4t d’ESO s’aprofundeix en el tema de Comunicació visual, que inclou disseny de tipografies,  cartells, disseny de pictogrames,  senyals i  il·lustració de textos. Es fa una introducció al disseny publicitari i les principals figures retòriques. També exercicis volumètrics de disseny d’embalatges senzills i l’ús comunicatiu del color.  A la segona part del curs es fa una introducció a les xarxes modulars i  traçats d’enllaços geomètrics, així com un estudi més profund dels sistemes de representació, la comprensió de les vistes dièdriques dels cossos  i estudis senzills d’ombres.
A la tercera part del curs es fa una introducció al disseny i l’aplicació  dels sistemes de representació i les perspectives en dissenys senzills tant d’objectes com d’interiors i arquitectònics. Es complementa el curs amb exercicis  de programari gratuït d’imatge tals com el GIMP, Inskape o SketchUp.

Competències de Dibuix Tècnic de batxillerat

1. La capacitat creativa per trobar relacions i incorporar elements de l’entorn i idees en les creacions i projectes de dibuix tècnic.
  2. L’adquisició i el reconeixement del llenguatge propi i universal del dibuix tècnic.
  3. La transferència en l’aprenentatge personal de les capacitats resolutives, representatives i comunicatives dels mitjans de les noves tecnologies aplicades al dibuix tècnic.

Desplegament del currículum de Dibuix Tècnic a Batxillerat:

• Dibuix Tècnic 1r BTX: matèria de modalitat del tecnològic de 4 hores setmanals.
  • Dibuix Tècnic de 2n BTX: matèria de modalitat del tecnològic de  4 hores setmanals.

A 1r de Batxillerat es treballa la geometria plana amb  les construccions  fonamentals, els triangles, els quadrilàters i els polígons regulars, la circumferència, les tangències i enllaços, les corbes tècniques i còniques, per acabar amb les transformacions geomètriques. A la segona part del curs es fa una introducció al sistema dièdric i els seu llenguatge bàsic: punt, recta i pla. Després es treballa el canvi de pla i s’acaba el tema amb interseccions senzilles de plans i cossos,  i la seva visibilitat.  A la tercera part del curs es treballen els sistemes axonomèrtrics i una introducció al dibuix assistit per ordinador amb el programari gratuït Draftsight.

A 2n de Batxillerat es fa un repàs de geometria plana i s’amplia el tema amb l’estudi de proporcionalitat, semblança, homotècia i escales. Es fa un estudi sistemàtic de tangències i la seva aplicació, amb la introducció dels conceptes de potència i eix radical. A la segona part del curs s’aprofondeix en el sistema dièdric amb els abatiments, els girs i les seccions planes de poliedres. Després es treballa el paral·lelisme, la perpendicularitat, els angles i les mínimes distàncies. A la tercera part del curs treballem les superfícies reglades desenvolupables i els poliedres platònics regulars. S’acaba el curs amb un repàs del sistema axonomètric de cara a la preparació de les PAU.