I A PRIMÀRIA…COM AJUDEM ALS NOSTRES FILLS I FILLES?

A partir de primer, els vostres fills comencen l’ensenyament obligatori i es trobaran amb responsabilitats derivades de l’escola: deures, estudi, projectes… que aniran augmentant amb l’edat:

• A primer i segon hi haurà  deures per reforçar la lectoescripura i les matemàtiques principalment.
  • A partir de tercer aniran augmentat els deures paulatinament fins a sisè i començaran els controls dels temes. Aquests controls són una eina per marcar l’hàbit d’estudi a casa de manera constant i consolidar els continguts treballats.

Tots els deures i controls han de quedar registrats per l’alumne/a a l’agenda que ha de dur diàriament a l’escola.

En general, per fer un seguiment escolar adequat dels vostres fills/es és convenient que:

• Mantingueu una bona comunicació i coordinació amb el tutor/a per treballar conjuntament l’adquisició d’hàbits d’estudi  mantenint així una coherència educativa entre el que els vostres fills fan al centre i el que feu a casa. Demaneu entrevista al tutor/a, si la necessiteu, perquè us assessorin, us donin pautes, pugueu explicar els dubtes…
  • Disposeu d’un lloc per estudiar a casa que reuneixi unes condicions mínimes: espai ben il·luminat, sense sorolls ni objectes que els puguin distreure. Han de tenir un lloc fix per poder guardar el material (la motxilla, carpeta, llibres …) que porten de l’escola i aprendre així a ser ordenats, curosos i autònoms amb el seu material. Al principi la família ha d’acompanyar al nen en el recordatori de la col.locació i cura del material perquè acabin adquirint aquest hàbit de manera autònoma.
  • Els ajudeu a planificar-se el temps per fer els deures i estudiar, utilitzant l’agenda escolar per ser cada cop més autònoms i responsables. Intenteu marcar rutines horàries per poder fer els deures sempre sobre la mateixa hora.
  • Acompanyeu-los en la realització dels deures, expliqueu allò que no entenen (mai dir la resposta en el primer dubte i no els feu els pares). A poc a poc, aneu deixant que els vagin fent sols, però cal que un familiar estigui al costat donant companyia i seguretat (pot estar llegint un llibre, per exemple) i acabar aconseguint que puguin fer els deures sols sense la necessitat de tenir els pares al costat. Cada nen té unes necessitats i ritmes diferents. Per tant, aquesta progressió varia d’un alumne a un altre.
  • No feu comparacions amb altres companys ni amb altres germans. L’important és que vagin aprenent i tinguin motivació i interès per l’aprenentatge. No han de perdre la curiositat i ganes de conèixer el món amb les que neixen.
  • Els ajudeu a marcar-se objectius a curt i mitjà termini quant als seus estudis (hàbits de treball, preparació d’exàmens, deures…) i a planificar-se per aconseguir-los.
  • Apliqueu en el dia a dia els temes que han estudiat a l’escola: portar els comptes a l’hora de comprar, redactar el menú de la setmana, elaborar una recepta de cuina i cuinar, escriure una postal a un familiar o amic, ajudar a preparar un viatge… Feu útil els aprenentatges que vagin adquirint a l’escola, que vegin que els necessiten en la vida diària.
  • A partir de tercer ajudeu-los a repassar els temes quan tenen control. Aquests s’han de viure amb normalitat com a part del procés d’aprenentatge. Penseu que en tenen sovint. Mai ha de ser motiu de pressió ni estrès per al vostre fill/a. Valoreu molt positivament l’esforç, la constància i la dedicació del dia a dia. En aquestes edats és molt important reflexionar amb afecte el progrés escolar i no enfocar la valoració en els resultats dels controls.
  • Interesseu-vos pel que aprenen a l’escola, per quins treballs estan fent, les sortides que tenen, els exàmens previstos, les dificultats amb què es troben, les relacions amb els companys, mestres. És bo trobar moments de tranquil.litat per parlar dels seus interessos i sentiments.
  • Els feu reflexionar sobre la importància d’aprendre, com a element bàsic en tots els àmbits de la vida, i la necessitat que escoltin les explicacions i mostrin una actitud positiva i respectuosa.
  • Els parleu sobre la importància de posar atenció en allò que explica el mestre, així li doneu valor i reforceu el respecte i l’autoritat que li és pròpia.
  • Estimuleu el gust per la lectura: escolliu llibres amb ells, els llegiu junts, us interesseu per les seves lectures de classe o busqueu activitats de lleure familiar per dedicar a aquesta activitat, com anar a la biblioteca plegats.